Νόμος Κατσέλη: Νέα ρύθμιση για τον υπολογισμό των τόκων και αναδρομική ελάφρυνση χιλιάδων δανειοληπτών
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών προχωρά σε διορθωτική παρέμβαση για την ορθή εφαρμογή της απόφασης του Αρείου Πάγου, μειώνοντας τις μηνιαίες επιβαρύνσεις των νοικοκυριών.
Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο διαχείρισης των «κόκκινων» δανείων φέρνει νέα νομοθετική διάταξη του Υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, η οποία στοχεύει στην αποκατάσταση των στρεβλώσεων που ταλαιπωρούσαν χιλιάδες δανειολήπτες με ενεργές ρυθμίσεις του νόμου 3869/2010. Η πρωτοβουλία διασφαλίζει την καθολική και ενιαία εφαρμογή της πρόσφατης απόφασης της Ολομέλειας του Αρείου Πάγου, παρέχοντας ουσιαστική «ανάσα» στα νοικοκυριά.
Το κεντρικό σημείο της παρέμβασης αφορά τον τρόπο υπολογισμού των τόκων. Πλέον, αποσαφηνίζεται ότι ο τόκος υπολογίζεται αποκλειστικά επί της μηνιαίας δόσης που έχει οριστεί δικαστικά και μόνο για το χρονικό διάστημα μεταξύ δύο διαδοχικών καταβολών, καταργώντας την πρακτική επιβάρυνσης επί του συνολικού κεφαλαίου. Αυτή η αλλαγή οδηγεί σε άμεσα μετρήσιμη μείωση της μηνιαίας επιβάρυνσης. Επιπλέον, για τους συνεπείς δανειολήπτες που είχαν ήδη καταβάλει υπερβάλλοντα ποσά, προβλέπεται αναδρομική αναγνώριση: τα ποσά αυτά προσμετρώνται ως αποπληρωμή κεφαλαίου, μειώνοντας τον αριθμό των εναπομενουσών δόσεων.
Η ρύθμιση προβλέπει επίσης δίκαιο επιμερισμό του κόστους μεταξύ τραπεζών και του προγράμματος «ΗΡΑΚΛΗΣ», ενισχύοντας τη δημοσιονομική υπευθυνότητα. Παράλληλα, το Υπουργείο ξεκαθαρίζει ότι οι ρυθμίσεις του Εξωδικαστικού Μηχανισμού παραμένουν ως έχουν, με τη μηνιαία δόση να υπολογίζεται ως τοκοχρεολυτική επί του συνολικού ποσού της οφειλής. Με αυτή τη στρατηγική, η κυβέρνηση συνεχίζει να θωρακίζει τους ευάλωτους οφειλέτες, ενισχύοντας τα εργαλεία διαχείρισης του ιδιωτικού χρέους.