Ασμενία και ασιατικές πλατφόρμες: Έρευνα αποκαλύπτει τις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων
Τι αγοράζουν οι Έλληνες από Temu, Shein και άλλες διεθνείς πλατφόρμες, πόσο ξοδεύουν και ποιες είναι οι ανησυχίες τους.
Μια πρωτοποριακή πανελλαδική έρευνα της NielsenIQ, που διενεργήθηκε για λογαριασμό του ΣΕΛΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Λιανικής Πώλησης Ελλάδος), ρίχνει φως στις αγοραστικές συνήθειες των Ελλήνων καταναλωτών όσον αφορά τις ασιατικές πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου. Η έρευνα, που δημοσιοποιήθηκε από τον ΣΕΛΠΕ, καταγράφει για πρώτη φορά την έκταση της διείσδυσης, τα κίνητρα, τις συνήθειες και τις αντιλήψεις των καταναλωτών σχετικά με αγορές από πλατφόρμες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Τα αποτελέσματα της έρευνας αποκαλύπτουν εξαιρετικά υψηλή διείσδυση των ασιατικών πλατφορμών στην ελληνική αγορά. Συγκεκριμένα, το 94% των συμμετεχόντων πραγματοποίησε online αγορές τους τελευταίους 12 μήνες, εκ των οποίων το 85% έχει αγοράσει από τουλάχιστον μία πλατφόρμα με έδρα εκτός ΕΕ, γεγονός που αντιστοιχεί σε περίπου 8 στους 10 Έλληνες καταναλωτές. Οι πλατφόρμες Temu και Shein αναδεικνύονται ως οι πιο αναγνωρίσιμες, με πολύ υψηλά επίπεδα ευαισθητοποίησης. Επιπλέον, περίπου 3 στους 10 χρήστες κάθε πλατφόρμας πραγματοποιούν αγορές τουλάχιστον μία φορά τον μήνα.
Οι Έλληνες καταναλωτές στρέφονται στις online πλατφόρμες εκτός ΕΕ κυρίως για την αγορά ρούχων, ειδών σπιτιού, μικροαντικειμένων, ηλεκτρονικών και gadgets. Το κυρίαρχο κίνητρο για αυτές τις αγορές, με μεγάλη διαφορά από κάθε άλλο κριτήριο, παραμένει η χαμηλή τιμή. Οι χρήστες αυτών των πλατφορμών ξοδεύουν συνολικά περισσότερα online από όσους δεν τις χρησιμοποιούν. Η μέση ετήσια δαπάνη που κατευθύνεται σε marketplaces χωρών εκτός ΕΕ ανέρχεται σε 244 ευρώ, ποσοστό που αντιστοιχεί στο 45% της συνολικής online δαπάνης αυτών των χρηστών.
Παρά τη δημοτικότητα, η εμπιστοσύνη παραμένει μέτρια, με έντονη επιφυλακτικότητα. Έξι στους 10 καταναλωτές θεωρούν τα ευρωπαϊκά πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας «πολύ σημαντικά». Επτά στους 10 χρήστες των marketplaces εκτός ΕΕ γνωρίζουν ότι ενδέχεται να μην συμμορφώνονται με τα ευρωπαϊκά standards, ωστόσο η χαμηλή τιμή υπερισχύει ως κίνητρο. Σε περίπτωση αύξησης τιμών λόγω δασμών, σχεδόν 40% των χρηστών δηλώνει ότι θα σταματούσε τις αγορές, ενώ περίπου 1 στους 3 καταναλωτές εμφανίζεται θετικός στην εφαρμογή ειδικού τέλους ανά παραγγελία.
Η έρευνα επιβεβαιώνει ότι οι καταναλωτές αναγνωρίζουν σωστά την ασιατική προέλευση των Temu και Shein, αν και η αναγνώριση είναι χαμηλότερη για Trendyol και Aliexpress. Η χώρα προέλευσης επηρεάζει περισσότερο τους μη αγοραστές. Περίπου 1 στους 2 χρήστες αναζητά πληροφορίες πριν αγοράσει, με τους μη αγοραστές να το κάνουν σημαντικά συχνότερα, αντλώντας πληροφορίες από Google, reviews, websites sellers και online communities.
Σύμφωνα με τον Κώστα Γεράρδο, πρόεδρο του ΣΕΛΠΕ, η ελληνική αγορά παρουσιάζει υψηλή διείσδυση ασιατικών πλατφορμών, κυρίως λόγω της χαμηλής τιμής και της παρουσίας στα social media. Ωστόσο, οι καταναλωτές εκφράζουν σοβαρές ανησυχίες για την ποιότητα, την ασφάλεια συναλλαγών και την προστασία προσωπικών δεδομένων. «Οι ευρωπαϊκές και ελληνικές επιχειρήσεις λιανικής λειτουργούν σε περιβάλλον υψηλής φορολογικής επιβάρυνσης, αυστηρών ελέγχων και πλήρους συμμόρφωσης με το ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο. Αντίθετα, ένα μεγάλο μέρος των marketplaces χωρών με έδρα εκτός ΕΕ, δραστηριοποιείται ουσιαστικά εκτός αυτού του πλαισίου», ανέφερε χαρακτηριστικά. Τέλος, τόνισε την ανάγκη για ίσους κανόνες, ουσιαστικούς ελέγχους, φορολογική και τελωνειακή ισοτιμία, καθώς και τη διασφάλιση ότι κάθε προϊόν που εισέρχεται στην ευρωπαϊκή αγορά πληροί τα ίδια πρότυπα ποιότητας και ασφάλειας.

