Στην ολομέλεια της Βουλής ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης με εκλογή δημάρχων σε έναν γύρο
Οι αλλαγές στο εκλογικό σύστημα και η πρόταση του υπουργού Εσωτερικών για μεταφορά αρμοδιοτήτων στην τοπική αυτοδιοίκηση.
Στην ολομέλεια της Βουλής εισάγεται σήμερα, Πέμπτη, προς συζήτηση ο νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της επεξεργασίας του από την αρμόδια επιτροπή Δημόσιας Διοίκησης, Δημόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης. Το νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει καθοριστικές αλλαγές για την τοπική αυτοδιοίκηση, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από την επιτροπή, με τη ΝΔ να τάσσεται υπέρ, ενώ ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και η Πλεύση Ελευθερίας καταψήφισαν. Από την πλευρά τους, το ΠΑΣΟΚ, η Ελληνική Λύση και η Νίκη επέλεξαν να επιφυλαχθούν για την τελική ψηφοφορία στην ολομέλεια.
Κεντρικό σημείο της μεταρρύθμισης αποτελεί η θέσπιση εκλογής αιρετών σε έναν μόνο γύρο. Ο υπουργός Εσωτερικών, Θοδωρής Λιβάνιος, υπογράμμισε πως η αλλαγή αυτή ενισχύει τη δημοκρατική συμμετοχή και παρέχει μεγαλύτερη νομιμοποίηση στους δημάρχους. Σύμφωνα με τον κ. Λιβάνιο, το νέο σύστημα ευνοεί τις προεκλογικές συνεργασίες και τον προγραμματικό διάλογο, αποφεύγοντας τις δυσλειτουργίες που παρατηρούνται παραδοσιακά κατά τον δεύτερο γύρο των εκλογών.
Επιπλέον, ο κ. Λιβάνιος άνοιξε τη συζήτηση για την αποκέντρωση κρίσιμων αρμοδιοτήτων. Αναφέρθηκε ενδεικτικά στο μοντέλο του Transport for London, προτείνοντας τη μεταφορά των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας στην Περιφερειακή Αυτοδιοίκηση. Ωστόσο, ο υπουργός εμφανίστηκε επιφυλακτικός σχετικά με τη μεταφορά άλλων δομών, όπως τα Κέντρα Υγείας, τονίζοντας ότι η ένταξή τους στο ΕΣΥ παραμένει πιο αποτελεσματική για την εύρυθμη λειτουργία τους.