Ανησυχητική η επίδραση του κορονοϊού στο Ελληνικό επιχειρείν
Έρευνα της Endeavor Greece, παρουσιάζει τις επιπτώσεις του κορονοϊού στην Ελληνική επιχειρηματικότητα
Έρευνα της Endeavor Greece, δίνει ανησυχητικές διαστάσεις, στην επίδραση του κορονοϊού, στο Ελληνικό επιχειρείν.
Δείγμα της έρευνας η οποία ολοκληρώθηκε την Δευτέρα 16 Μαρτίου, αποτέλεσαν 100 ταχέως αναπτυσσόμενες μικρομεσαίες επιχειρήσεις, των οποίων ο τζίρος έφτασε τα 80 εκατομμύρια ευρώ, ενώ το 2019 πέτυχαν υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης, οι οποίοι αγγίζουν το 100%.
Εν εκ των αποτελεσμάτων της έρευνας έδειξε ότι μέσα σε λίγες μόνο μέρες από την εξάπλωση του κορωνοϊού (COVID-19) στην Ελλάδα, το 60% των επιχειρήσεων έχει ήδη αρχίσει να σημειώνει από μικρή έως και πολύ μεγάλη πτώση πωλήσεων, η οποία υπολογίζεται ότι αναμένεται να επηρεάσει τα έσοδα όλης της χρονιάς με επιβάρυνση η οποία ενδέχεται να αγγίξει το 50% των εσόδων τους.
Ταυτόχρονα, ισχυρές πιέσεις δέχονται και στην κερδοφορία τους, απόρροια της απώλειας καναλιών πωλήσεων, με χαρακτηριστικό παράδειγμα τα εστιατόρια, ενώ έντονα προβλήματα παρουσιάζονται και στην εφοδιαστική αλυσίδα. Το 70% των εταιρειών ήδη αντιμετωπίζει έλλειψη σε βασικές πρώτες ύλες τις οποίες προμηθεύονται από το εξωτερικό, εισαγωγές που αποτελούν καθοριστικό παράγοντα για την ορθή και ομαλή λειτουργία τους.
Την ίδια στιγμή η έξαρση του κορονοϊού επηρεάζει και το ανθρώπινο δυναμικό με το 30% των εταιρειών να πιθανολογεί την υποχρέωση τους να προχωρήσουν σε μείωση του ανθρώπινου δυναμικού σε ποσοστό το οποίο ενδέχεται να φτάσει έως και το 25%, ενώ το 5% των εταιρειών αναμένει μείωση του προσωπικού έως και 50%. Ωστόσο, άξιο αναφοράς αποτελεί το γεγονός ότι το 65% των ερωτηθέντων δεν προγραμματίζει προς το παρόν καμία διαδικασία περιορισμού του ανθρώπινου δυναμικού.
Όσον αφορά την διάρκεια της κρίσης αυτής , οι προβλέψεις των επιχειρηματιών διίστανται καθώς τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες θεωρούν ότι η κρίση θα σταματήσει μέσα στους επόμενους δύο μήνες και ότι θα ακολουθήσει μια γρήγορη ανάκαμψη. Αντιθέτως, τέσσερις στους δέκα θεωρούν ότι η αστάθεια θα συνεχιστεί για μεγαλύτερο διάστημα, το οποίο μπορεί να διαρκέσει έως και το τέλος του 2020.
Ενδιαφέρον εύρημα αποτελούν τα στοιχεία τα οποία προκύπτουν σχετικά με την ετοιμότητα των ελληνικών επιχειρήσεων απέναντι στην αντιμετώπιση της κρίσης. Το 60% των εταιρειών δηλώνει ότι δεν είχε σχέδιο επιχειρηματικής συνέχειας κατά την έναρξη της πανδημίας, ενώ μία στις τρεις εταιρείες δεν είχε τις απαραίτητες υποδομές για την υποστήριξη της εξ αποστάσεως εργασίας. Έξι στους δέκα επιχειρηματίες δηλώνουν ότι ήταν από λίγο έως καθόλου προετοιμασμένοι για την κρίση.
Παρόλα αυτά η προσαρμοστικότητα των Ελληνικών εταιριών προκαλεί έκπληξη, με τις μισές από αυτές να προσαρμόζουν το μοντέλο λειτουργίας τους ή ακόμα και το ίδιο τους το προϊόν σε διάστημα μικρότερο των δύο εβδομάδων. Όσον αφορά στον αυτοματισμό των δραστηριοτήτων τους, επτά στους δέκα επιχειρηματίες αναφέρουν ότι έχουν αυτοματοποιήσει τις λειτουργίες τους σε ποσοστό ικανοποιητικό, ενώ δύο στους δέκα δηλώνουν ότι ο βαθμός αυτοματισμού τους είναι εξαιρετικός.
Αλλαγή στις προτεραιότητες των εταιρειών θέτει ο κορονοϊός, με την ψηφιοποίηση της εργασίας, την επικοινωνιακή διαχείριση κρίσεων και την επιχειρηματική συνέχεια να έρχονται σε πρώτο πλάνο. Ταυτόχρονα, τα σκήπτρα συνεχίζουν να κρατούν, όσον αφορά τις προτεραιότητες των επιχειρήσεων η ψηφιακή μεταρρύθμιση, η αυτοματοποίηση και η κοινωνική ευθύνη.
Κατά τις συμμετέχουσες εταιρίες, οι τομείς στους οποίους αναμένουν να αντιμετωπίσουν τις μεγαλύτερες προκλήσεις είναι η εφοδιαστική αλυσίδα, η ρευστότητα, οι πωλήσεις και οι εξαγωγές, ενώ η πρώτη και μεγαλύτερή τους ανάγκη εστιάζεται στην οικονομική βοήθεια και τα μέτρα ανακούφισης από το κράτος. Παράλληλα, ποσοστό μεγαλύτερο του 40% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι οι συνέργειες με άλλες ελληνικές επιχειρήσεις και η διαμόρφωση επιχειρηματικών δικτύων για την υποστήριξή τους, είναι η αμέσως επόμενη επιτακτική τους ανάγκη.