Το κρέας ακριβαίνει το χριστουγεννιάτικο τραπέζι
Οι δαπάνες για αγορά κρεατικών αντιστοιχούν στο 47,6% του συνολικού κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, σύμφωνα με έρευνα του ΙΝ.ΕΜ.Υ – ΕΣΕΕ.
Αυξημένο κατά 3,68% θα είναι φέτος το κόστος του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού, το οποίο οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην άνοδο κατά 11,36% της μέσης τιμής των κρεάτων.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών (ΙΝ.ΕΜ.Υ.) της ΕΣΕΕ, το χριστουγεννιάτικο οικογενειακό τραπέζι (6-8 ατόμων) θα κοστίσει φέτος 154,57 ευρώ έναντι 149,09 ευρώ πέρυσι τα Χριστούγεννα. Αντίθετα το κόστος ανά μονάδα προϊόντων εμφανίζεται μειωμένο από τα 79,05 ευρώ το 2018 στα 78,29 ευρώ φέτος.
Πού αυξήθηκαν και πού μειώθηκαν οι τιμές
Η αύξηση της μέσης τιμής των κρεάτων κατά 11,36% επιδρά καταλυτικά στην αύξηση του συνολικού κόστους, καθώς οι ποσότητες που καταναλώνονται υπερβαίνουν κατά πολύ εκείνες των υπόλοιπων κατηγοριών που απαρτίζουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, όπως επισημαίνεται.
Ενδεικτικά αναφέρεται πως οι δαπάνες για αγορά κρεατικών αντιστοιχούν στο 47,6% του συνολικού κόστους του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού.
Η τιμή του χοιρινού παρουσιάζει αύξηση κατά 17,65%, με τις ανάγκες της εγχώριας αγοράς να καλύπτονται κατά περίπου 70% από εισαγόμενα προϊόντα λοιπών ευρωπαϊκών χωρών, γεγονός που οφείλεται εν πολλοίς στα κρούσματα πανώλης που εμφανίστηκαν για πρώτη φορά στα τέλη του 2018 στην Αφρική και μετέπειτα στην Ασία.
Το γεγονός αυτό είχε επισημάνει άλλωστε μιλώντας στο insider.gr και o Σταύρος Πέρρος, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Καταστηματαρχών Κρεοπωλών σημειώνοντας χαρακτηριστικά πως το χοιρινό είναι «κάθε μέρα και ακριβότερο και όπως πάει θα φτάσει την τιμή του μοσχαρίσιου κρέατος».
Όσον αφορά στις υπόλοιπες κατηγορίες που συνθέτουν το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, οι τιμές των γλυκισμάτων εμφανίζουν μείωση της τάξεως του 4,78%, αντισταθμίζοντας έως έναν βαθμό τις αυξήσεις των κρεατικών.
Τα λαχανικά και φρούτα (+0,70%) όπως επίσης και τα προϊόντα σούπερ μάρκετ (-1,08%) καταγράφουν μικρές αυξομειώσεις, με συνέπεια να επηρεάζουν ελάχιστα τη διαμόρφωση τόσο του συνολικού κόστους όσου και του αντίστοιχου μοναδιαίου. Συνολικά, από τα 17 προϊόντα του χριστουγεννιάτικου τραπεζιού που ομαδοποιούνται σε 4 κατηγορίες, τα 8 εμφανίζουν άνοδο και τα υπόλοιπα 9 υποχώρηση.