Ν. Κεραμέως: Ποιες εξουσίες του υπουργείου περνούν στα πανεπιστήμια
Το σχέδιο για τη χρηματοδότηση των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων που θα εφαρμοστεί από το 2021 και θα γίνεται μέσω αξιολόγησης αποτελεί μεγάλη αλλαγή στην Παιδεία, η οποία συμβολίζει μάλιστα και αλλαγή νοοτροπίας, τόνισε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως, ενώ σχετικά με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, είπε ότι το νομοσχέδιο θα τεθεί σε διαβούλευση στις αρχές του 2020.
Όπως εξήγησε μιλώντας στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ, το 80% της χρηματοδότησης θα δίνεται βάσει αντικειμενικών κριτηρίων -πόσο μεγάλο είναι το Ίδρυμα, πόσους φοιτητές έχει-, ενώ για το 20% της χρηματοδότησης θα μπουν δείκτες ποιότητας. Συγκεκριμένα τόνισε ότι «προτείναμε να υπάρχουν πυλώνες όπως εξωστρέφεια, διεθνείς συνεργασίες, ανταλλαγές φοιτητών, ερευνητική δραστηριότητα και ποιότητα της παρεχομένης εκπαίδευσης».
Η κα Κεραμέως ανέφερε πως μέχρι σήμερα ο κάθε υπουργός μπορούσε να αποφασίσει κατά το δοκούν για τη χρηματοδότηση των ΑΕΙ. Με το νέο νομοσχέδιο απεμπολούνται εξουσίες από το υπουργείο Παιδείας προς τα πανεπιστήμια, ενώ ορίζονται αντικειμενικά και ποιοτικά κριτήρια χρηματοδότησης.
Σχετικά με τη νομοθετική πρωτοβουλία για την ίδρυση νέας ανεξάρτητης αρχής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση υπογράμμισε ότι «στόχος της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι να επιβραβεύεται η προσπάθεια, καθώς μέχρι σήμερα δεν υπήρχαν αντικειμενικά κριτήρια και κριτήρια αξιοκρατίας». Ο πρόεδρος θα επιλέγεται από το υπουργικό συμβούλιο, κατόπιν ανοιχτής δημόσιας προκήρυξης για Έλληνες πανεπιστημιακούς της Ελλάδας και του εξωτερικού.
Η υπουργός δήλωσε ότι ο ακαδημαϊκός χάρτης στο παρελθόν διαμορφώθηκε από συμφέροντα τοπικού χαρακτήρα και πολιτικές σκοπιμότητας. Πλέον τίθενται κριτήρια και στην ίδρυση τμημάτων στη βάση ενός συνολικού στρατηγικού σχεδιασμού, ενώ την όλη διαδικασία θα επιβλέπει η ανεξάρτητη αρχή.
Με το νέο θεσμικό πλαίσιο αναμένεται να ενισχυθούν πρωτοβουλίες όπως η απελευθέρωση των προγραμμάτων σπουδών και η ίδρυση ξενόγλωσσων τμημάτων.
Σημείωσε δε ότι η ηλεκτρονική ψηφοφορία στους φοιτητές είναι ένα μέτρο που εξετάζει η κυβέρνηση και αναμένεται να εφαρμοστεί, κάνοντας λόγο για «εχέγγυο δημοκρατίας», ενώ σχετικά με το ενδεχόμενο επιβολής ελέγχου εισόδου στα ΑΕΙ με κάρτα για τους φοιτητές και ειδικές προσκλήσεις για επισκέπτες, διευκρίνισε ότι τα μέτρα για την ασφάλεια των ιδρυμάτων αποφασίζονται από το εκάστοτε ίδρυμα.
Η υπουργός φέρνοντας ως παράδειγμα την πρωτοβουλία του ΕΚΠΑ για το πρώτο αγγλόφωνο προπτυχιακό πρόγραμμα τόνισε την εξαιρετική αποδοχή που η ίδια διαπίστωσε από το εξωτερικό, εκτιμώντας πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα προσελκύσει φοιτητές από όλον τον κόσμο.
Υπογραμμίζοντας την ανάγκη προσέλκυσης φοιτητών από το εξωτερικό, δήλωσε πως το υπουργείο θα ενισχύσει πρωτοβουλίες για την εξωστρέφεια των ελληνικών ΑΕΙ, όπως τα καλοκαιρινά προγράμματα σπουδών, όπου φοιτητές θα συνδυάζουν τις σπουδές με τις διακοπές, καθώς και τις συνέργειες μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ.
Επίσης δεσμεύθηκε πως στο συνολικό πλαίσιο που θα εφαρμόσει η κυβέρνηση, σαφώς θα υπάρξουν εξαιρέσεις, ειδικά για φοιτητές που αντιμετωπίζουν προβλήματα υγείας.
Για την αναγνώριση επαγγελματικών και ακαδημαϊκών δικαιωμάτων των αποφοίτων κολεγίων η κα Κεραμέως είπε ότι η κυβέρνηση ήδη αναγνώρισε την επαγγελματική ισοδυναμία των πτυχίων, ενώ σε ακαδημαϊκό επίπεδο τίθενται περιορισμοί λόγω του άρθρου 16 του Συντάγματος που δεν αναθεωρήθηκε.
Παράλληλα, εξήγγειλε αλλαγές εντός του φορέα για την ταχύτερη αναγνώριση τίτλων σπουδών από το εξωτερικό, σημειώνοντας πως το ανθρώπινο δυναμικό του οργανισμού είναι αποδεκατισμένο και αντιμετωπίζει χιλιάδες φακέλους, ενώ λαμβάνονται υπόψιν συγκεκριμένα κριτήρια για την αναγνώριση των σπουδών – αντιστοίχηση.
Σύμφωνα με την Νίκη Κεραμέως η εκπαιδευτική αναδιάρθρωση θα ξεκινήσει «από τα κάτω προς τα πάνω», δηλαδή από την ενίσχυση της δίχρονης προσχολικής αγωγής, τονίζοντας πως έρευνες αποδεικνύουν πως η προσχολική αγωγή ενισχύει τις μαθησιακές δεξιότητες των μαθητών σε μεταγενέστερο στάδιο. Ως μέτρο για την ενίσχυση της κριτικής σκέψης πρότεινε το πολλαπλό βιβλίο, δηλαδή την χρήση περισσότερων σχολικών εγχειριδίων, που οδηγεί τους μαθητές στη σύνθεση και τον συνδυασμό των πηγών.
Σχετικά με την αξιολόγηση των σχολικών μονάδων, η υπουργός δήλωσε πως θα τεθεί σε διαβούλευση σχετικό νομοσχέδιο στις αρχές του 2020. Τόνισε δε πως θα υπάρξει σύνδεση της επιμόρφωση με την αξιολόγηση εκπαιδευτικών.
Επίσης η κα Κεραμέως δεσμεύθηκε για την επαναφορά της διπλής μοριοδότησης για τις απομακρυσμένες σχολικές μονάδες, καθώς και για την ανακοίνωση των προσλήψεων αναπληρωτών πολύ νωρίτερα από τις αρχές Σεπτεμβρίου.