Υπό στενό κλοιό οι τράπεζες μετά τις καταγγελίες καταναλωτών
Απολογισμός της έκθεσης του Συνήγορου του Καταναλωτή για το 2019
Σε συμβιβασμούς αναγκάστηκαν να προχωρήσουν οι τράπεζες, επιστρέφοντας στους καταναλωτές ποσά, τα οποία παρακράτησαν για μία σειρά υπηρεσιών, όπως την ανανέωση των χρεωστικών καρτών ή την καταχώρηση εμπραγμάτων δικαιωμάτων στο Εθνικό Κτηματολόγιο.
Η έκθεση του Συνηγόρου του Καταναλωτή (ΣτΚ) για το 2019, αναφέρει την επιτυχή ολοκλήρωση διαμεσολαβήσεων της ανεξάρτητης αρχής στις εξής υποθέσεις:
Αντιλογισμού χρεώσεων εξόδων ανανέωσης χρεωστικών καρτών:
Ο ΣτΚ έλαβε αρκετές αναφορές καταναλωτών και κατόχων χρεωστικών καρτών, αλλά και δικαιούχων καταθετικών λογαριασμών, εναντίων διαφόρων τραπεζών.
Κύριο αίτημα η απαλλαγή των καταναλωτών από τη χρέωση εξόδων ανανέωσης των καρτών τους, η οποία πραγματοποιήθηκε στους καταθετικούς τους λογαριασμούς, ύψους πέντε ή έξι ευρώ, ανάλογα με την τράπεζα.
Από τη διερεύνηση των αναφορών προέκυψε η ελλιπής ενημέρωση των καταναλωτών, καθώς και η απουσία συμβατικών όρων, οι οποίοι να προβλέπουν τη δυνατότητα επιβολής των συγκεκριμένων χρεώσεων.
Η διαμεσολάβηση της αρχής, αλλά και συναντήσεις μεταξύ της αρχής και εκπροσώπων των τραπεζών, οδήγησαν στην επιστροφή των χρηματικών πόσων στους καταναλωτές, ακυρώνοντας ουσιαστικά τις ”χρεώσεις”.
Περισσότερες από 1.000, υπολογίζονται οι αναφορές στον ΣτΚ κατά χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών για το 2019, με το 46,4% να αφορά σε πιστώσεις, το 21,5% σε υποθήκες / στεγαστικά δάνεια, το 16,8% σε λογαριασμούς και υπηρεσίες πληρωμών και το 13,6% σε αποταμιεύσεις.
«Το χρηματικό ποσό, που έχει επιστραφεί σε καταναλωτές, ύστερα από ικανοποίηση των αιτημάτων τους με τη διαμεσολάβηση της αρχής, ανέρχεται για το 2019 σε 1.022.730 ευρώ και αποδίδεται κατά μεγάλο μέρος (περίπου κατά 49%) στην επίλυση καταναλωτικών διαφορών του κλάδου των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών (σ.σ. συμπεριλαμβανομένων αυτών από ασφαλιστικές εταιρείες)», σημειώνει η ανεξάρτητη αρχή.
Από την πλευρά της η κυβέρνηση, κατόπιν επικοινωνίας με την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών (ΕΕΤ) και την Ένωση Εταιρειών Διαχείρισης Απαιτήσεων από δάνεια και πιστώσεις, αποφάσισε την αναστολή κάθε επικοινωνίας με δανειολήπτες, οι οποίοι επικαλούνται αποδεδειγμένο σοβαρό και πραγματικό πρόβλημα ανταπόκρισης στις υποχρεώσεις τους.
Εν συνεχεία η κυβέρνηση προειδοποίησε ότι σε περίπτωση, που οι καταγγελίες περί συνεχών οχλήσεων συνεχιστούν, θα προχωρήσει σε ακόμη δραστικότερα μέτρα, όσον αφορά, τόσο στις εισπρακτικές εταιρείες όσο και στις δικηγορικές εταιρείες.