Στενά του Ορμούζ: Το Ομάν εξετάζει την επιβολή τελών διέλευσης για τα εμπορικά πλοία
Αντιδράσεις από τις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη για το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός συστήματος διοδίων σε συνεργασία με το Ιράν.
Η επιβολή τελών διέλευσης στα Στενά του Ορμούζ φαίνεται να μπαίνει στο τραπέζι των συζητήσεων, καθώς το Ομάν ενημέρωσε Ευρωπαίους αξιωματούχους πως η επιστροφή στο προπολεμικό καθεστώς της στρατηγικής αυτής θαλάσσιας οδού δεν θεωρείται πλέον εφικτή. Σύμφωνα με αποκαλυπτικό ρεπορτάζ του Bloomberg, το Σουλτανάτο εξετάζει σοβαρά το ενδεχόμενο να υποχρεώσει τα πλοία που διέρχονται από το σημείο να καταβάλλουν ειδικές χρεώσεις.
Αν και οι αξιωματούχοι του Ομάν διαβεβαιώνουν ότι η χώρα θα συνεχίσει να συμμορφώνεται πλήρως με το διεθνές ναυτικό δίκαιο, υποστηρίζουν πως τα τέλη θα μπορούσαν να αφορούν υπηρεσίες όπως η απορρύπανση των Στενών ή η παροχή βοήθειας στη ναυσιπλοΐα. Παραμένει ωστόσο ασαφές εάν οι εν λόγω χρεώσεις θα έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα. Για τον σκοπό αυτό, το Ομάν μελετά τα μοντέλα που εφαρμόζονται σε άλλα περάσματα παγκοσμίως, όπως στα Στενά της Μαλάκκας στην Ασία, αν και εκεί η διέλευση των εμπορικών πλοίων παραμένει δωρεάν.
Η προοπτική αυτή προκαλεί έντονη ανησυχία στις Ηνωμένες Πολιτείες, τις ευρωπαϊκές χώρες και τις αραβικές μοναρχίες του Κόλπου. Ο φόβος που κυριαρχεί είναι ότι το Ομάν ενδέχεται να δημιουργήσει, σε άμεση συνεργασία με το Ιράν, ένα σύστημα επιβολής διοδίων που θα μπορούσε να διαταράξει τις διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές. Περισσότερες λεπτομέρειες είναι διαθέσιμες στο Newmoney.gr.