Ψηφιακή κάρτα εργασίας: Τι είναι – Ποιους εργαζόμενους αφορά – Πότε ξεκινά η εφαρμογή της
Στις τράπεζες και στα σούπερ μάρκετ θα ξεκινήσει η πιλοτική εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας από το 2022. Το νέο μέτρο θα μπεί στη ζωή πάνω από 100.000 μισθωτών του ιδιωτικού τομέα, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα έχει εφαρμοστεί καθολικά σε όλες τις επιχειρήσεις.
Η Ψηφιακή Κάρτα δεν θα είναι απαραίτητα μια κάρτα σε φυσική μορφή, όπως αυτές που διαθέτουν ήδη σήμερα πολλές επιχειρήσεις που εφαρμόζουν συστήματα ωρομέτρησης του χρόνου εργασίας. Μπορεί να είναι μια εφαρμογή στο κινητό και ένα πρόγραμμα στους υπολογιστές της επιχείρησης, διασυνδεδεμένα και τα δύο με το σύστημα «Εργάνη».
Τα συστήματα ωρομέτρησης (οι συσκευές δηλαδή εισόδου – εξόδου) όπου υπάρχουν θα διατηρηθούν και θα διασυνδεθούν με το νέο σύστημα, προκειμένου να λειτουργήσουν με ψηφιακό τρόπο.
Τα τρία βήματα μέχρι την εφαρμογή της
Σε λίγες εβδομάδες παρουσιάζονται από το υπουργείο Εργασίας οι ψηφιακές εφαρμογές του Εργάνη Ι (web apps), μέσω των οποίων ο εργαζόμενος μπορεί να παρακολουθεί τι δηλώνει ο εργοδότης (π.χ. υπερωρίες, ωράρια απασχόλησης κλπ).
Μέσω των web apps θα μπορεί ο εργαζόμενος να παρακολουθεί από το κινητό του τηλέφωνο τις υπερωρίες που δηλώνει ο εργοδότης, το ωράριο εργασίας, τα ρεπό, τις άδειες κλπ.
Το πρώτο εξάμηνο του 2022 μπαίνει σε λειτουργία η ψηφιακή κάρτα, ξεκινώντας από τις τράπεζες και τα σούπερ μάρκετ. Οι δύο αυτοί κλάδοι επιλέχθηκαν καθώς εκεί ήδη χρησιμοποιούνται συστήματα ωρομέτρησης για τους εργαζόμενους, τα οποία συνήθως είναι ηλεκτρονικά.
Ο σχετικός διαγωνισμός ήδη προετοιμάζεται από το υπουργείο Εργασίας για να μην υπάρχουν καθυστερήσεις. Το ψηφιακό περιβάλλον της «κάρτας» θα τρέξει αρχικά στο Εργάνη Ι, μέχρι να ολοκληρωθεί το Εργάνη ΙΙ και να μεταφερθεί εκεί.
Μέσω της κάρτας η παρακολούθηση του ωραρίου εργασίας και όλων των στοιχείων που δηλώνει ο εργοδότης θα γίνεται σε πραγματικό χρόνο on line.
Το τρίτο και τελευταίο βήμα στα τέλη του 2022 ή (το πιθανότερο) εντός του 2023, είναι η επέκταση της χρήσης της κάρτας σε όλο το φάσμα του ιδιωτικού τομέα υποχρεωτικά.
Ο μισθός
Ο μισθός θα απεικονίζεται και σε επίπεδο ώρας.
Αναμένεται να υπάρχουν προβλέψεις ακόμη και για τα επαγγελματικά ταξίδια ή την έκτακτη απουσία του εργαζόμενου για προσωπικούς λόγους.
Πως θα λειτουργεί σε περιβάλλον τηλεργασίας
Η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας θα εφαρμόζεται και στην τηλεργασία. Ο τηλεργαζόμενος θα δηλώνει ψηφιακά την είσοδο και την έξοδο από τον υπολογιστή και άρα την έναρξη και την λήξη της δουλειάς του.
Η χρήση της ψηφιακής κάρτας στην τηλεργασία είναι κλειδί για να λειτουργήσει το «δικαίωμα της αποσύνδεσης», με τη συμπλήρωση του συμφωνημένου ωραρίου.
Τι θα ισχύει με την διευθέτηση του χρόνου εργασίας (ελαστικό 8ωρο)
Ιδιαίτερη σημασία έχει η ψηφιακή κάρτα και για την εφαρμογή της διευθέτησης του χρόνου εργασίας. Ο εργαζόμενος που δουλεύει 10ωρο για 4 ημέρες την εβδομάδα θα πρέπει να δηλώνεται με τη «σύνδεση» και την «αποσύνδεση», δηλαδή την είσοδο και την έξοδο από το κατάστημα της τράπεζας ή του σούπερ – μάρκετ σε πραγματικό χρόνο.
Στόχος είναι να διασφαλίζεται το πραγματικό ωράριο εργασίας και να αποφεύγονται οι αυθαιρεσίες.
Τα «θολά» σημεία
Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι η ακριβής διαδικασία δήλωσης της έναρξης εργασίας και της λήξης του ωραρίου και οι απαραίτητες δικλείδες ασφαλείας που θα υπάρξουν για να αποφεύγονται στην πράξη οι αυθαιρεσίες.
Επίσης, αν το ωράριο θα δηλώνεται σε πραγματικό χρόνο με το «χτύπημα» της κάρτας και αν ο εργοδότης θα έχει κάποιο ρόλο στην δήλωση του ωραρίου (θα χρειάζεται να συναινεί ψηφιακά;)
Επίσης, στην περίπτωση διευθέτησης, πώς ο εργαζόμενος θα διασφαλίζει την «επιστροφή» των επιπλέον ωρών εργασίας από το σύστημα (ή μόνο μέσω του ΣΕΠΕ).
Δεδομένου ότι η επένδυση για την ψηφιακή κάρτα στην πλήρη της μορφή θα ενταχθεί για χρηματοδότηση στο Ταμείο Ανάκαμψης (προϋπολογισμός 8 εκατ. ευρώ) μένει να διευκρινιστεί πώς θα επιδοτηθούν οι επιχειρήσεις για να εγκαταστήσουν τα απαραίτητα τερματικά συστήματα και πότε.