Το εθνικό είναι και αληθές; Ή το νόμιμο είναι και ηθικό;
Γράφει ο Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος
Η Ελλάδα και οι Έλληνες υπέστησαν όλα αυτά τα χρόνια τις συνέπειες αυτών των αποφάσεων, των «κοινών» αποφάσεων.
σ᾿ ὅλους τοὺς ἀδιάφορους καὶ τοὺς σοφοὺς
στοὺς ἄλλους ποὺ κάνουνε τὸ φίλο σας
ὡς καὶ σὲ μένα, σὲ μένα ἀκόμα ποὺ σᾶς ἱστορῶ
ἀντισταθεῖτε.
Τότε μπορεῖ βέβαιοι νὰ περάσουμε πρὸς τὴν
Ἐλευθερία.
Μιχάλης Κατσαρός «Αντισταθείτε»
«Το έθνος πρέπει να μάθει να θεωρεί εθνικό ότι είναι αληθές» ο αποδιδόμενος στον εθνικό μας ποιητή Διονύσιο Σολωμό, βαρυσήμαντος στοχασμός που τόσο πολύ έχει χρησιμοποιηθεί στα διακόσια χρόνια ελεύθερου βίου του ελληνικού κράτους κατά κόρον, έχει γίνει μέχρι και υπότιτλος σε εφημερίδα, έγινε επίκαιρος και πάλι, με αφορμή η παράδοση των μαγνητοφωνημένων αρχείων από τις συναντήσεις των eurogroup, στον Πρόεδρο του Κοινοβουλίου.
Στα τόσα χρόνια κρίσης και αυτής της επώδυνης διελκυστίνδας μεταξύ Ελλήνων αξιωματούχων διαπραγματευτών και των αντιστοίχων του eurogroup αναπτύχθηκε μια μεγάλη παραφιλολογία για το τι συνέβει πίσω από τις κλειστές πόρτες εκείνη την περίοδο.
Η Ελλάδα και οι Έλληνες υπέστησαν όλα αυτά τα χρόνια τις συνέπειες αυτών των αποφάσεων, των «κοινών» αποφάσεων.
Οι συμμετέχοντες ακουσίως ή εκουσίως παρουσίαζαν τα γεγονότα από τη δική τους πλευρά, μάλλον την δική τους οπτική γωνία ή κατά πως τον συνέφερε τον καθένα. Τελικώς είναι πολύ δύσκολο ένας αυτόπτης να είναι και αξιόπιστος μάρτυρας.
Ποιος ήταν λοιπόν ο φορέας της ενημέρωσης μας; Δημοσιογράφοι, παπαγαλάκια, παροικούντες στην Ιερουσαλήμ των κέντρων εξουσίας, σεναριογράφοι, μυθιστορηματογράφοι. Συνεπώς αναξιόπιστα τα λεγόμενα και τα γραφόμενα.
Έρχεται λοιπόν ο καθηγητής και πρώην Υπουργός πρωταγωνιστής της εποχής εκείνης Γιάνης Βαρουφάκης να δημοσιοποιήσει μέσω της Βουλής των Ελλήνων τις μαγνητοφωνημένες συνομιλίες του eurogroup.
Ο πρόεδρος της Βουλής δεν άνοιξε καν το φάκελο. Δεν είχε καν την περιέργεια να ακούσει έστω ιδιωτικώς τα λεγόμενα και μετά ας έπραττε κατά το δοκούν.
Τις επόμενες μέρες το θέμα αναλύεται στα τηλεοπτικά ημικύκλια τραπέζια και σχεδόν σύσσωμος ο πολιτικός κόσμος συμφωνεί ότι δεν χρειάζεται να ξέρουμε.
Φοβούνται; Και αν ναι τι; Μάλλον την έκθεση τους, μάλλον την αλήθεια που θα είναι πια αναμφισβήτητη και μια, και όχι του καθενός την αλήθεια κατά πως τον βολεύει.
Μήπως ο λαός θα χάσει το μύθο του, όταν αποκαλυφθεί η πραγματικότητα;
Και το μέγα ερώτημα. Οφείλει ο λαός να γνωρίζει αυτό που τον αφορά;
Αν γνωρίζει θα οδηγηθεί σε μια ορθότερη απόφαση στην επόμενη εκλογική αναμέτρηση; Θα έχει κατασταλαγμένη άποψη αν ο τρόπος λειτουργίας της ΕΕ και των οργάνων της είναι προς το συμφέρον της χώρας μας ή όχι.
Η πράξη της μαγνητοφώνησης είναι παράνομη, αν και ο Άρειος Πάγος με την απόφασή του 277/2014 δείχνει ένα παράθυρο.
Αλλά ας υποθέσουμε ότι είναι παράνομη η μαγνητοφώνηση συνομιλιών. Όταν ένα κράτος κινδυνεύει να διαλυθεί, όταν γίνεται πόλεμος (γιατί πόλεμος γινόταν) μένουμε πιστοί στη νομιμότητα;
Στη μάχη του Κρεσί (1346), μάχη που σήμανε την έναρξη του Εκατονταετούς πολέμου, ο ανθός της Γαλλικής ιπποσύνης σχεδόν αφανίστηκε , διότι η πρακτική του πολέμου έγινε ρεαλιστική με την εκτεταμένη χρήση του τόξου. Οι Γάλλοι ιππότες τήρησαν την δεοντολογία και την ηθική, οι Άγγλοι τοξότες όμως εξόντωσαν τους αντιπάλους και κυριάρχησαν στο Καλαί για δύο αιώνες.
Έχει λοιπόν σημασία η επιβίωση και όχι η διαδικασία, όπως είπε και ο Λέων Τρόσκυ για τους αριστερούς και ο σκοπός αγιάζει τα μέσα ο Νικολό Μακιαβέλι για τους συντηρητικότερους.
Ο θεσμικός ρόλος του Προέδρου της Κοινοβουλίου να δικαιολογεί την αντίδρασή του αλλά έγκειται απολύτως πια στην πρώην Υπουργό να παίξει στην πολιτική σκακιέρα όπως επιθυμεί, άλλωστε η ιστορία έχει δείξει ότι είναι ένας παράτολμος σκακιστής και όπως λέει ο λαός «έχει άντερα».
Εν αναμονή των εξελίξεων… με βασανίζει ένα ερώτημα. Ο λίκνος της δημοκρατίας γιατί δεν έχει προβλέψει την τήρηση πρακτικών; «Διατάζουν τη γη να μείνει ασάλευτη, για να μην γκρεμιστούν οι πύργοι τους. Και όμως κινείται». Γαλιλαίος.
Ο Ανδρέας Θεοδωρακόπουλος είναι Επικοινωνιολόγος και Συγγραφέας