ΥΠΕΣ: Καταγραφή όλων των αιτημάτων πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα για το 2025
Αυστηρό χρονοδιάγραμμα για δήμους και δημόσιους φορείς με καταληκτική ημερομηνία υποβολής στοιχείων την 24 Ιουλίου 2026.
Το Υπουργείο Εσωτερικών ενεργοποιεί έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό αποτίμησης για τη διαφάνεια στη δημόσια διοίκηση, ζητώντας από το σύνολο των δημόσιων φορέων, συμπεριλαμβανομένων δήμων και περιφερειών, την αναλυτική καταγραφή των αιτημάτων πρόσβασης σε δημόσια έγγραφα που υποβλήθηκαν εντός του 2025. Η διαδικασία αυτή αποτελεί μέρος της αξιολόγησης του νέου θεσμικού πλαισίου που τέθηκε σε ισχύ την 1η Ιανουαρίου 2025, σε εναρμόνιση με τον ν. 5143/2024 και τις επιταγές της Σύμβασης του Tromsø.
Στόχος της πρωτοβουλίας είναι η ενίσχυση της λογοδοσίας και του κράτους δικαίου. Τα δεδομένα που θα συγκεντρωθούν θα αξιοποιηθούν για την εξαγωγή συμπερασμάτων σχετικά με την αποτελεσματικότητα του πλαισίου κατά το πρώτο έτος εφαρμογής του, αλλά και για την τεκμηρίωση των επιδόσεων της χώρας σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς.
Κάθε οργανική μονάδα, σε επίπεδο Διεύθυνσης ή Αυτοτελούς Τμήματος, καλείται να συμπληρώσει ειδικό ηλεκτρονικό ερωτηματολόγιο. Στους δήμους, η ευθύνη της διαδικασίας ανατίθεται στους προϊσταμένους των τμημάτων ή σε ειδικά ορισθέντες υπαλλήλους. Η διορία για την υποβολή των στοιχείων λήγει στις 24 Ιουλίου 2026.
Παράλληλα, το Υπουργείο δίνει σαφείς οδηγίες ώστε η εγκύκλιος να διαβιβαστεί άμεσα σε όλα τα εποπτευόμενα Νομικά Πρόσωπα Δημοσίου και Ιδιωτικού Δικαίου, στις ΔΕΚΟ και στις επιχειρήσεις των ΟΤΑ, εξασφαλίζοντας μια οριζόντια αποτύπωση της διαφάνειας. Αναλυτικές πληροφορίες και το κείμενο της εγκυκλίου είναι διαθέσιμα στον εξής σύνδεσμο: Δείτε εδώ την εγκύκλιο.