Εγκρίθηκε από τη Βουλή ο νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης με 774 άρθρα
Όλες οι αλλαγές για τους δήμους και τις περιφέρειες, από το εκλογικό σύστημα και την πενταετή θητεία έως τις νέες ρυθμίσεις για τις ΔΕΥΑ.
Σε μία από τις σημαντικότερες θεσμικές παρεμβάσεις των τελευταίων ετών προχώρησε η Ολομέλεια της Βουλής, ψηφίζοντας τον νέο Κώδικα Αυτοδιοίκησης. Το νομοσχέδιο, που περιλαμβάνει 774 άρθρα, στοχεύει στον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των Δήμων και των Περιφερειών, συγκεντρώνοντας εκατοντάδες διάσπαρτες διατάξεις σε ένα ενιαίο πλαίσιο. Η ψηφοφορία χαρακτηρίστηκε από έντονη πολιτική αντιπαράθεση, με τη Νέα Δημοκρατία να υπερψηφίζει και την αντιπολίτευση να ασκεί κριτική στη φιλοσοφία των αλλαγών.
Ο υπουργός Εσωτερικών, Θεόδωρος Λιβάνιος, τόνισε πως ο κύκλος της νομοθέτησης έκλεισε και ξεκινά άμεσα η φάση της εφαρμογής. Για τον σκοπό αυτό, το Υπουργείο Εσωτερικών θα θέσει σε λειτουργία ειδική ψηφιακή πλατφόρμα, που θα παρέχει στους αιρετούς πρόσβαση σε εγκυκλίους και πρακτικά εργαλεία. Παράλληλα, ο υπουργός προανήγγειλε τον επόμενο μεγάλο στόχο: την ανακατανομή αρμοδιοτήτων μεταξύ κράτους και Αυτοδιοίκησης, αναφέροντας ως παράδειγμα τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, οι οποίες θα μπορούσαν να ακολουθήσουν το μοντέλο του Transport for London.
Οι σημαντικότερες αλλαγές που εισάγονται περιλαμβάνουν:
* Την εκλογή δημάρχων και περιφερειαρχών από την πρώτη Κυριακή με 42%+1.
* Την καθιέρωση πενταετούς αυτοδιοικητικής θητείας.
* Τη δυνατότητα ηλεκτρονικής ψηφοφορίας και τοπικών δημοψηφισμάτων.
* Την αναδιοργάνωση των Δημοτικών Επιχειρήσεων Ύδρευσης και Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) και την ενίσχυσή τους με 200 εκατ. ευρώ για την αποπληρωμή χρεών.
* Τη δυνατότητα αποσύνδεσης των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
* Τη θέσπιση Τέλους Τοπικής Ανάπτυξης.
Επιπλέον, θεσπίζεται μηχανισμός δημοσιονομικής πειθαρχίας, επιτρέποντας την παρακράτηση έως και 30% των κρατικών επιχορηγήσεων σε δήμους που δεν καλύπτουν τις ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις τους. Τελευταίες νομοτεχνικές βελτιώσεις προβλέπουν, μεταξύ άλλων, την αύξηση του ορίου αγοράς υπηρεσιακών οχημάτων στις 30.000 ευρώ. Ο νέος Κώδικας αναμένεται να δημοσιευθεί σε ΦΕΚ τη Δευτέρα.