Η ναυτιλία πυλώνας της εθνικής πολιτικής και οικονομίας
Ο Βασίλης Κικίλιας αναλύει τις προτεραιότητες για την ανάπτυξη του κλάδου, την ασφάλεια και τη σύνδεση της θάλασσας με την κοινωνική συνοχή.
Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Βασίλης Κικίλιας, παρουσιάζει τις βασικές προτεραιότητες της εθνικής ναυτιλιακής πολιτικής σε άρθρο του στην εφημερίδα “Το Βήμα”, τονίζοντας τον διαχρονικό ρόλο της ναυτιλίας ως πυλώνα της ελληνικής οικονομίας και της διεθνούς παρουσίας της χώρας.
Σύμφωνα με τον υπουργό, η ναυτιλία δεν αποτελεί απλώς έναν ισχυρό οικονομικό κλάδο, αλλά είναι αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορικής και κοινωνικής ταυτότητας του ελληνισμού. Η θάλασσα, από αιώνες, αποτελεί πηγή ζωής, ευημερίας και εμπορικής δραστηριότητας. Σήμερα, η ελληνική ποντοπόρος ναυτιλία διατηρεί την πρωταγωνιστική της θέση παγκοσμίως, με τον ελληνόκτητο στόλο να καταλαμβάνει περίπου το 20% της παγκόσμιας χωρητικότητας και να συμβάλλει καθοριστικά στη λειτουργία του παγκόσμιου εμπορίου.
Ο κ. Κικίλιας υπογραμμίζει την ανάγκη προσαρμογής σε ένα περιβάλλον αυξημένων προκλήσεων. Διεθνείς κρίσεις, όπως η πανδημία, ο πόλεμος στην Ουκρανία, η ενεργειακή αβεβαιότητα, οι επιθέσεις σε θαλάσσιες οδούς και οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή, έχουν επηρεάσει άμεσα τη ναυσιπλοΐα και τις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Σε αυτό το σύνθετο γεωπολιτικό περιβάλλον, η Ελλάδα υποστηρίζει σταθερά την άποψη ότι η ναυτιλία δεν πρέπει να γίνεται αντικείμενο πολιτικής εκμετάλλευσης και οι ναυτικοί να μη μετατρέπονται σε ομήρους διεθνών αντιπαραθέσεων. Η θαλάσσια ασφάλεια αποτελεί διαρκή προτεραιότητα, έχοντας τεθεί στο υψηλότερο επίπεδο, ιδίως στο πλαίσιο της συμμετοχής της Ελλάδας στο Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών.
Το άρθρο τονίζει ότι η ναυτιλία και οι λιμενικές υποδομές αντιπροσωπεύουν μία από τις σημαντικότερες αναπτυξιακές ευκαιρίες της επόμενης δεκαετίας. Το πλέγμα λιμανιών, νησιών και παράκτιων πόλεων μπορεί να αποτελέσει τη βάση για ένα ευρύτερο οικοσύστημα οικονομικής δραστηριότητας, με επενδύσεις που εκτείνονται στην ενέργεια, τον τουρισμό, τις τεχνικές υπηρεσίες, την εκπαίδευση, οδηγώντας στη δημιουργία καλά αμειβόμενων θέσεων εργασίας.
Ο υπουργός αναφέρει ότι οι πόροι που θα κινητοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, μέσω του ΕΣΠΑ, του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, του Ταμείου Ανάκαμψης, του μεταφορικού ισοδύναμου και των άγονων γραμμών, υπερβαίνουν το 1,5 δισεκατομμύριο ευρώ, με στόχο την ισότιμη ανάπτυξη όλων των περιοχών, συμπεριλαμβανομένων των ακριτικών νησιών και των λιμανιών που χρήζουν αναβάθμισης.
Κεντρικό στοιχείο αυτής της στρατηγικής είναι η ακτοπλοΐα, ο βασικός συνδετικός κρίκος της νησιωτικής Ελλάδας. Για τον σκοπό αυτό, δρομολογείται ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ύψους 300 εκατομμυρίων ευρώ, με τη συμβολή της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, για την ανανέωση και τον εκσυγχρονισμό του ακτοπλοϊκού στόλου, με πλοία χαμηλότερων εκπομπών, μείωση κόστους και ανακούφιση των πολιτών.
Παράλληλα, η ασφάλεια στη θάλασσα αναδεικνύεται σε βασικό πυλώνα της ναυτιλιακής πολιτικής. Το πρόγραμμα “ΑΙΓΙΣ 2” σηματοδοτεί τη μετάβαση του Λιμενικού Σώματος σε νέα εποχή, με σύγχρονα πλοία, τεχνολογικά μέσα, μη επανδρωμένα συστήματα και νέο κέντρο επιχειρήσεων, ενισχύοντας την προστασία των θαλάσσιων συνόρων και των λιμενικών υποδομών.
Όπως τονίζει ο υπουργός, η ναυτιλία, η ενέργεια και τα λιμάνια συνθέτουν ένα στρατηγικό τρίπτυχο, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της συνεργασίας Ελλάδας και Ηνωμένων Πολιτειών, με τον ελληνόκτητο στόλο να διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο στη μεταφορά LNG προς την Ευρώπη.
Συμπερασματικά, ο Βασίλης Κικίλιας επισημαίνει ότι η ναυτιλία υπερβαίνει τους οικονομικούς δείκτες, αγγίζοντας την εργασία, την κοινωνική συνοχή και την προοπτική των επόμενων γενιών. Στόχος είναι μια Ελλάδα που μετατρέπει τη θαλάσσια οικονομία της σε σύγχρονη εθνική στρατηγική, με σχέδιο, ασφάλεια και σεβασμό στο περιβάλλον.

