Οδική ασφάλεια: Νέες παρεμβάσεις και ευνοϊκότεροι όροι χρηματοδότησης για Δήμους και Περιφέρειες
Επεκτείνεται το πρόγραμμα "Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας" με σημαντικές αλλαγές στις επιλέξιμες δράσεις και παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης έργων.
Με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών, Θεόδωρου Λιβάνιου, δημοσιεύθηκε η 12η τροποποίηση της πρόσκλησης για την υποβολή αιτήσεων χρηματοδότησης στο Πρόγραμμα «Βελτίωση Οδικής Ασφάλειας». Το πρόγραμμα, που χρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (NextGenerationEU) στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου «Ελλάδα 2.0», υλοποιείται μέσω του έργου «Πρόγραμμα βελτίωσης οδικής ασφάλειας» και απευθύνεται σε Δήμους και Περιφέρειες της χώρας.
Η 12η τροποποίηση επιφέρει ουσιαστικές αλλαγές στο περιεχόμενο της πρόσκλησης, επαναπροσδιορίζοντας τις επιλέξιμες δράσεις τόσο στο αστικό όσο και στο υπεραστικό οδικό δίκτυο. Στο αστικό δίκτυο, η δράση Α4 αντικαθίσταται πλήρως και πλέον περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, τον επανασχεδιασμό κυκλοφοριακών κόμβων, τη δημιουργία κυκλικών κόμβων, νέες και ανθεκτικές διαβάσεις πεζών, ποδηλατοδρόμους, πεζοδρόμια με όδευση τυφλών, σχολικούς δακτυλίους, παρεμβάσεις προσβασιμότητας για ΑμεΑ, βελτίωση οδοστρώματος, διαχείριση ομβρίων, αστική μικροκινητικότητα, parklets, πεζογέφυρες, ποδηλατογέφυρες και υπόγειες διαβάσεις.
Για το υπεραστικό και περιαστικό οδικό δίκτυο, επανακαθορίζεται η δράση Β1 με έμφαση στη βελτίωση οριζόντιας και κατακόρυφης σήμανσης, στην τοποθέτηση σύγχρονων στηθαίων ασφαλείας (ΕΝ 1317), στη βελτίωση οδοφωτισμού, οδοστρώματος και διαχείρισης ομβρίων, σε έργα μείωσης ταχύτητας, λωρίδες αριστεροστρόφων, παράπλευρα δίκτυα, ευφυή συστήματα πρόληψης και διαχείρισης κινδύνων, καθώς και σε έργα προστασίας από βραχοπτώσεις και φυσικούς κινδύνους. Παράλληλα, καταργείται η οριζόντια επικουρική δράση που προέβλεπε ανώτατο όριο 10% για ευφυείς εφαρμογές, ενσωματώνοντάς τες πλέον στις βασικές δράσεις.
Σημαντική είναι επίσης η παράταση της προθεσμίας ολοκλήρωσης των έργων. Η ημερομηνία ολοκλήρωσης των εργασιών από τους αναδόχους μετατίθεται έως τις 30 Απριλίου 2026, θέτοντας ένα νέο ορόσημο για το Πρόγραμμα.
Η τροποποίηση εισάγει μεγαλύτερη ευελιξία στη χρηματοδότηση, επιτρέποντας την αναπροσαρμογή της χρηματοδότησης ανά Περιφέρεια για κάλυψη αναθεωρήσεων, ΑΠΕ και συμπληρωματικών συμβάσεων, χωρίς μεταβολή του συνολικού προϋπολογισμού. Επιπλέον, επιτρέπεται η μεταβολή του χρηματοδοτικού σχήματος ενταγμένων πράξεων, με αντικατάσταση ίδιων πόρων από πόρους του Προγράμματος, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, καθώς και η επιλεξιμότητα δαπανών που προκύπτουν από αναθεώρηση τιμών και συμπληρωματικές συμβάσεις, εφόσον αφορούν επιλέξιμες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας. Διευκρινίζεται, δε, ότι οι επιλέξιμες δράσεις μπορούν να περιλαμβάνουν και τεχνικά συναφείς παρεμβάσεις, εφόσον συμβάλλουν αποδεδειγμένα στη λειτουργική ολοκλήρωση των έργων και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Η νέα τροποποίηση ενισχύει τον αναπτυξιακό και λειτουργικό χαρακτήρα του Προγράμματος, παρέχοντας στους Δήμους και τις Περιφέρειες περισσότερα εργαλεία για ολοκληρωμένες παρεμβάσεις οδικής ασφάλειας, προσαρμογή έργων σε πραγματικές τεχνικές και οικονομικές ανάγκες, και έγκαιρη ολοκλήρωση των έργων εντός των ασφυκτικών χρονοδιαγραμμάτων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η Απόφαση έχει αναρτηθεί στη Διαύγεια και στις επίσημες ιστοσελίδες greece.ypes, σηματοδοτώντας ένα ακόμη βήμα επιτάχυνσης των έργων οδικής ασφάλειας σε ολόκληρη τη χώρα.

