Μετρό Αθήνας: Αναλυτική παρουσίαση των νέων επεκτάσεων και του χρονοδιαγράμματος
Επεκτάσεις γραμμών 2 και 4, μετρόποντικες και μελλοντικά σχέδια για ένα εκτεταμένο δίκτυο
Σε εξέλιξη βρίσκεται η μεγάλη αστική ανάπλαση στο Ελληνικό, καθώς και τα έργα που αποσκοπούν στη διευκόλυνση της πρόσβασης στην περιοχή. Ένα από τα σημαντικότερα έργα που συμβάλλουν σε αυτό είναι η επιτάχυνση της κατασκευής της γραμμής 4 του Μετρό, συμπεριλαμβανομένων των απαραίτητων σηράγγων. Η επέκταση προς Γλυφάδα θα περιλαμβάνει δύο διακλαδώσεις, μία προς την Άνω Γλυφάδα και μία προς το κέντρο της πόλης, μέσω της περιοχής του Ελληνικού, γεγονός που θα προσδώσει για πρώτη φορά δύο διακλαδώσεις στην ίδια γραμμή του Μετρό.
Ειδικότερα, ο μετροπόντικας «Νίκη» έχει ξεκινήσει τη διαδρομή του από το Φρέαρ ΤΒΜ Άλσος Βεΐκου, έχοντας ήδη ξεπεράσει τον Σταθμό Ελικώνος και πλησιάζει τον επόμενο Σταθμό Κυψέλη, έχοντας διανοίξει περίπου 2600 μέτρα σήραγγας. Μετά τον σταθμό Κυψέλη και τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης, αναμένεται να συνεχίσει προς τον Σταθμό Δικαστήρια, και στη συνέχεια προς τους σταθμούς Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας και Κολωνάκι. Η πορεία του αναμένεται να ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2026, σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, εξέρχοντας από το ειδικό φρέαρ Ευαγγελισμός.
Ο δεύτερος μετροπόντικας, «Αθηνά», έχει ξεκινήσει από το Φρέαρ ΤΒΜ Κατεχάκη, έχει ξεπεράσει τον Σταθμό Καισαριανή, έχοντας διανοίξει περίπου 4500 μέτρα σήραγγας, με κατεύθυνση τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός. Η πορεία του αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2026, εξέρχοντας από το ίδιο φρέαρ. Για λόγους εξοικονόμησης χρόνου, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς πριν αυτοί διανοιχθούν πλήρως, κάτι που αναμένεται να συμβεί και για τους επόμενους.
Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς, στον σταθμό Πανεπιστημιούπολη βρίσκεται σε εξέλιξη αρχαιολογική διασωστική έρευνα, στον σταθμό Γουδή ολοκληρώθηκαν οι ανασκαφές, αλλά εντοπίστηκε ένας κεντρικός αγωγός της ΕΥΔΑΠ, ενώ στον σταθμό Ευαγγελισμός υφίσταται γνωστή προσφυγή για το πάρκο Ριζάρη, καθώς και αντίθεση από τον Δήμο Αθηναίων. Στους σταθμούς Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ζωγράφου, Καισαριανή, Ιλίσια, τα έργα κατασκευής βρίσκονται σε εξέλιξη, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν στους αναδόχους οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου. Σύμφωνα με το υφιστάμενο χρονοδιάγραμμα, η ολοκλήρωση των έργων, εκτός απρόοπτων δυσκολιών, αναμένεται στα τέλη του 2029.
Παράλληλα, στην Αττική υλοποιείται η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χλμ με 3 σταθμούς: Παλατιανή, Ίλιον και Άγιος Νικόλαος. Στο ίδιο έργο περιλαμβάνεται η επέκταση και εκσυγχρονισμός του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και η αναβάθμιση των υφιστάμενων Η/Μ συστημάτων των γραμμών 2 και 3. Η κατασκευή αναμένεται να ξεκινήσει το 2027, με συμβατικό χρόνο παράδοσης τα 5 έτη. Με τη μελλοντική λειτουργία της επέκτασης, καθίσταται απαραίτητη η αναβάθμιση/αντικατάσταση ορισμένων Η/Μ Συστημάτων στις γραμμές 2 & 3.
Η επέκταση προς Ίλιον θα εξυπηρετεί πυκνοκατοικημένες περιοχές των δυτικών προαστίων και προβλέπει ανταπόκριση στον Σταθμό «Ίλιον» με τη μελλοντική επέκταση της Γραμμής 4 προς Πετρούπολη. Οι νέοι σταθμοί «Παλατιανή», «Ίλιον» και «Άγιος Νικόλαος» θα προσφέρουν σύγχρονες υποδομές, ενώ στην Παλατιανή προβλέπεται και σταθμός μετεπιβίβασης με υπόγειο χώρο στάθμευσης. Το τμήμα αυτό εκτιμάται ότι θα εξυπηρετεί τουλάχιστον 67.000 επιβάτες ημερησίως.
Η Νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας δεν θα περιοριστεί στο Τμήμα Α’, αλλά προβλέπεται η επέκτασή της και σε άλλες περιοχές. Το επόμενο κατά προτεραιότητα έργο αφορά στην κατασκευή του τμήματος «Γουδή-Λυκόβρυση», το οποίο θα εξυπηρετεί το ΟΑΚΑ και τον εμπορικό πόλο της περιοχής, ενώ με τον σταθμό «Λυκόβρυση» θα τερματίζει κοντά στην Εθνική Οδό. Το τρέχον Σχέδιο Ανάπτυξης Γραμμών Μετρό Αθήνας περιλαμβάνει τη Γραμμή 4 με συνολικό μήκος 38,2 χλμ και 35 σταθμούς, κατανεμημένους σε πέντε τμήματα.
Στον σχεδιασμό των επεκτάσεων, ο ΟΑΣΑ υλοποιεί τη συγκοινωνιακή μελέτη της Αττικής. Μελετάται η σύνδεση του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, καθώς και η επέκταση του Μετρό προς Γλυφάδα και η επέκταση της Γραμμής 4 προς δύο κατευθύνσεις. Εξετάζεται η επέκταση της Γραμμής 4 δυτικά, προς Αγίους Αναργύρους και Πετρούπολη, και βόρεια, προς Μαρούσι, Πεύκη, Λυκόβρυση και Εθνική Οδό. Διερευνάται επίσης η υπόγεια επέκταση της Γραμμής 1 βόρεια, προς Ν. Ερυθραία και την Εθνική Οδό.
Οι τρεις προτεραιοποιημένες επεκτάσεις είναι: η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, η επέκταση της Γραμμής 2 προς Άνω Γλυφάδα και νέος κλάδος προς το κέντρο της Γλυφάδας, και η επέκταση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι – Εθνική Οδό. Με αυτές τις επεκτάσεις, η Αθήνα στοχεύει να ξεπεράσει για πρώτη φορά το όριο των 100 σταθμών στο δίκτυο του Μετρό.