Ολοκληρώνεται ο σιδηρόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης το 2026 – Νέοι συρμοί μετρό και λεωφορεία
Αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών Κωνσταντίνος Κυρανάκης ανακοίνωσε σειρά παρεμβάσεων για τη βελτίωση των μεταφορών, από την ανανέωση του στόλου έως τη δημιουργία σύγχρονων σιδηροδρομικών υποδομών.
Το καλοκαίρι του 2026 αναμένεται να είναι πλήρως λειτουργικός ο σιδηρόδρομος Αθήνας – Θεσσαλονίκης, με όλα τα απαραίτητα συστήματα ασφαλείας, ενώ στα τέλη Ιανουαρίου θα προκηρυχθεί διαγωνισμός για 15 νέους συρμούς στο μετρό. Αυτές τις εξαγγελίες έκανε ο Αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, κατά την ομιλία του στο 2ο Διεθνές Συνέδριο «Redefining the Future Horizons: Σχεδιάζοντας τις βιώσιμες στρατηγικές του αύριο». Το συνέδριο, που διοργανώνεται από το Ταμείο Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΤΜΕΔΕ), πραγματοποιείται στις 9 και 10 Δεκεμβρίου στο κτίριο του Συλλόγου Υπαλλήλων Τράπεζας Ελλάδος.
Ο κ. Κυρανάκης προανήγγειλε επίσης ότι στα τέλη του 2024 θα υλοποιηθούν για πρώτη φορά μακροχρόνιες συμβάσεις συντήρησης (service level agreements) για μεγάλα τμήματα του σιδηροδρομικού δικτύου, όπως για το ενιαίο τμήμα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. «Η χώρα μας πρέπει να σταματήσει να λειτουργεί με μπαλώματα. Το 2026 θα είναι η τελευταία χρονιά, που θα έχουμε αποσπασματικές συμβάσεις», δήλωσε χαρακτηριστικά, τονίζοντας την ανάγκη για ολιστικές και μακροπρόθεσμες λύσεις.
Ο σχεδιασμός για τον ελληνικό σιδηρόδρομο, σύμφωνα με τον Αναπληρωτή υπουργό, εστιάζει στο τρίπτυχο «νέα υποδομή – νέα τρένα – νέοι σταθμοί». Στο πλαίσιο αυτό, προβλέπονται αναβαθμίσεις των δύο κεντρικών σιδηροδρομικών σταθμών Αθήνας και Θεσσαλονίκης σε δύο φάσεις. Αρχικά, θα υπάρξει μια πρώτη ανακαίνιση για να αποκτήσουν μια αξιοπρεπή εικόνα, ενώ στη συνέχεια θα προχωρήσει η επέκτασή τους, μέσω συνεργειών, με στόχο να μετατραπούν σε νέα τοπόσημα για τις δύο πόλεις.
Σχετικά με τα νέα τρένα, ο κ. Κυρανάκης υπογράμμισε ότι κατά την επαναδιαπραγμάτευση με την Hellenic Train, έχει τεθεί ρήτρα αποχώρησης. Συγκεκριμένα, εάν δεν υλοποιηθεί η δέσμευση για επενδύσεις 300 εκατομμυρίων ευρώ σε 23 καινούργια τρένα έως το 2027, το δημόσιο θα αποκτήσει για πρώτη φορά το δικαίωμα να καταγγείλει και να τερματίσει τη σύμβαση. Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στη σημασία της συμφωνίας που υπεγράφη την περασμένη εβδομάδα στις Βρυξέλλες για την κατασκευή του Κάθετου Άξονα Ελλάδας-Βουλγαρίας-Ρουμανίας. «Για πρώτη φορά, δημιουργείται ένας σύγχρονος, γρήγορος κάθετος άξονας που θα βγάλει την Ελλάδα από τη σιδηροδρομική απομόνωση. Ανοίγει τον δρόμο για την απεξάρτηση της Ευρώπης από τα Στενά του Βοσπόρου», εξήγησε ο υπουργός, αναδεικνύοντας τη γεωπολιτική διάσταση της συμφωνίας.
Στο πεδίο της κυκλοφοριακής πολιτικής, ο κ. Κυρανάκης τόνισε την ανάγκη για αποκέντρωση στην Αθήνα, λόγω υπερσυγκέντρωσης πληθυσμού και ανεπαρκών υποδομών. Ανέδειξε, δε, τον ρόλο περιφερειακών πόλεων όπως το Κιάτο, η Λιβαδειά και η Χαλκίδα, οι οποίες, με τη συμβολή του τρένου, μπορούν να λειτουργήσουν ως hubs για επιχειρήσεις και εργαζόμενους.
Όσον αφορά στην ανανέωση του στόλου των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας, ο αναπληρωτής υπουργός προανήγγειλε διαγωνισμό για 15 καινούργιους συρμούς για τις γραμμές 2 και 3 του μετρό, τον ερχόμενο Φεβρουάριο. Παράλληλα, θα ξεκινήσει η ανάταξη 12 παλαιότερων, παροπλισμένων συρμών, με στόχο τη βελτίωση των χρονοαποστάσεων, κυρίως στη Γραμμή 3, το φθινόπωρο του 2025. Για τον ηλεκτρικό, παρά τις καθυστερήσεις του αναδόχου και την επιβολή προστίμου 3,8 εκατομμυρίων ευρώ, ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός αναμένεται τον Μάρτιο του 2026. Μετά από επιτυχημένες δοκιμές, αναμένεται η άφιξη ενός επιπλέον συρμού μηνιαίως, από τους συνολικά 14, με συνέπεια τη μείωση της χρονοσυχνότητας από τα 8 λεπτά σήμερα στα 5 λεπτά.
Στις οδικές συγκοινωνίες, ο κ. Κυρανάκης ανέφερε ότι μέχρι τον Μάρτιο του 2026 θα έχουν παραληφθεί 1.076 καινούργια λεωφορεία, με τον αριθμό των ήδη υπαρχόντων να προσεγγίζει τα 1.000. Υπογράμμισε, ωστόσο, την έλλειψη οδηγών, παρόλο που η τάση μείωσης από το 2021 έως το 2025 αντιστρέφεται από τον Μάιο και μετά. Προανήγγειλε, μάλιστα, ειδικό bonus ενεργού οδηγού αστικών συγκοινωνιών, εκτιμώντας ότι οι χρονοαποστάσεις θα μειωθούν κατά 30% με τους 300 νέους οδηγούς και τα νέα λεωφορεία. Επιπλέον, ο καθαρισμός των λεωφορειολωρίδων, η εποπτεία τους με κάμερες και τα πρόστιμα μέσω του gov.gr από τον Ιανουάριο, αναμένεται να συμβάλουν περαιτέρω στη βελτίωση της κατάστασης.
Τέλος, παρουσιάστηκε η νέα καμπάνια οδικής ασφάλειας με σύνθημα «Τα δικά σου λάθη στον δρόμο δεν τα πληρώνεις μόνο εσύ», η οποία εστιάζει, βάσει στατιστικών, στους άνδρες, καθώς το 82% των εμπλεκομένων σε θανατηφόρα τροχαία είναι άνδρες, έναντι μόλις 6% γυναικών οδηγών. Ο στόχος για φέτος είναι ο αριθμός των θανατηφόρων τροχαίων να είναι χαμηλότερος ακόμη και από τη χρονιά της πανδημίας του COVID-19. Αναφέρθηκε, επίσης, στην αναθεώρηση του ΚΟΚ, την αυστηρότερη αστυνόμευση και τη 24ωρη λειτουργία του μετρό, με περισσότερες από 60.000 επικυρώσεις τα Σάββατα.