Η Ελλάδα διεκδικεί φορολογικές εξαιρέσεις στην Ενέργεια για κρίσιμους τομείς
Αντιρρήσεις από τον υπουργό Οικονομικών Κυριάκο Πιερρακάκη στην ΕΕ για την οδηγία φορολόγησης ενέργειας, με έμφαση στην αεροπλοΐα, τη ναυτιλία και τη γεωργία.
Τη διαφωνία της Ελλάδας ως προς την Οδηγία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη φορολογία της ενέργειας, στο πλαίσιο της πράσινης μετάβασης, εξέφρασε ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά τη διάρκεια συνεδρίασης του ECOFIN στις Βρυξέλλες. Παρότι αναγνώρισε την αναγκαιότητα και τους στόχους της ενεργειακής μετάβασης, ο υπουργός επισήμανε ανησυχίες για το δυνητικό κόστος σε τρεις στρατηγικούς τομείς της ελληνικής οικονομίας: την αεροπλοΐα, τη ναυσιπλοΐα και τη γεωργία. Ζήτησε, δε, παράταση στην εξαίρεση της χώρας από τις προτεινόμενες αυξήσεις, τονίζοντας την ανάγκη για στοχευμένη και προσεκτική φορολογική αντιμετώπιση.
Στην παρέμβασή του προς τους ευρωπαίους ομολόγους του, ο κ. Πιερρακάκης ανέπτυξε τους λόγους της ελληνικής θέσης. Τόνισε ότι η Ελλάδα συμμερίζεται πλήρως τους στόχους της ενεργειακής μετάβασης, με τη χώρα να πρωτοπορεί στην πράσινη μετάβαση, έχοντας τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ευρώπη και πραγματοποιώντας σημαντικές επενδύσεις σε δίκτυα, αποθήκευση και καθαρές τεχνολογίες. Αναγνώρισε επίσης την πρόοδο που έχει σημειωθεί στις συζητήσεις για την Οδηγία, χαιρετίζοντας τις προσπάθειες της Προεδρίας και της Επιτροπής για την προώθηση συμβιβαστικών λύσεων.
Παρόλα αυτά, υπογράμμισε την ανάγκη για ένα ευρύτερο στρατηγικό αφήγημα, καθώς η ενεργειακή μετάβαση πρέπει να εξισορροπηθεί με την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και την εδαφική συνοχή. Ειδικότερα, εστίασε στην ανταγωνιστικότητα του ενεργειακού κόστους, επισημαίνοντας ότι μια προσέγγιση «one-size-fits-all» για όλα τα κράτη-μέλη θα μπορούσε να μην είναι επιτυχής, ιδίως για χώρες που ακόμα εξαρτώνται από τον άνθρακα ή το πετρέλαιο θέρμανσης.
Ο υπουργός έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στους τομείς της ναυσιπλοΐας, της αεροπλοΐας και της αγροτικής οικονομίας. Για τη ναυτιλία και την αεροπλοΐα, ανέφερε ότι η επιβολή φόρων θα δημιουργούσε συγκριτικό μειονέκτημα έναντι άλλων μεσογειακών χωρών, ενώ η έλλειψη αναπτυγμένων εναλλακτικών καυσίμων καθιστά αναγκαία την παράταση της δεκαετούς εξαίρεσης από τη φορολογία. Σε αντίθετη περίπτωση, εκτίμησε ότι θα υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος στην εδαφική συνοχή της ΕΕ.
Όσον αφορά τον αγροτικό τομέα, ο κ. Πιερρακάκης υπογράμμισε την υπαρξιακή σημασία της επισιτιστικής ασφάλειας. Ενώ αναγνώρισε την ήδη υφιστάμενη επέκταση της εξαίρεσης για τη γεωργία, η Ελλάδα υποστηρίζει μια μόνιμη απαλλαγή από τη φορολόγηση στα ενεργειακά προϊόντα και την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούνται στον τομέα αυτό, από στρατηγική σκοπιά.