Το ψηφιακό σχολείο γίνεται πραγματικότητα: Γνώση, εμπειρίες και ίσες ευκαιρίες για όλους
Η Υπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, παρουσίασε το όραμα για μια σύγχρονη και συμπεριληπτική εκπαίδευση, με επίκεντρο την τεχνολογία και την ισότητα.
Στην εκδήλωση «Ψηφιακό Σχολείο: η γνώση γίνεται εμπειρία με ίσες ευκαιρίες για όλους», που διοργάνωσε το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού στο Ωδείο Αθηνών, η Υπουργός Σοφία Ζαχαράκη παρουσίασε το ανανεωμένο πρόσωπο της ελληνικής εκπαίδευσης. Με έμφαση στη δύναμη της τεχνολογίας να γεφυρώνει αποστάσεις και να προσφέρει ίσες ευκαιρίες, η κ. Ζαχαράκη τόνισε τη μετάβαση από τη στείρα αποστήθιση στη δημιουργικότητα, από τη μετωπική διδασκαλία στη συνεργασία και από την κιμωλία στην ψηφιακή εμπειρία.
Η Υπουργός υπογράμμισε τη συμβολή του Ταμείου Ανάκαμψης στην υλοποίηση αυτών των καινοτόμων έργων, τα οποία δεν είναι απρόσωπα, αλλά παρεμβαίνουν ουσιαστικά για τη βελτίωση της καθημερινότητας των μαθητών και των εκπαιδευτικών. «Πρώτος σταθμός ήταν οι διαδραστικοί πίνακες», ανέφερε, σημειώνοντας την προμήθεια 36.264 διαδραστικών συστημάτων σε 6.899 σχολικές μονάδες. Παράλληλα, λειτουργεί πλέον το ψηφιακό φροντιστήριο για μαθητές από την 5η Δημοτικού έως την 3η Λυκείου, με live μαθήματα ειδικά προσαρμοσμένα στις ανάγκες κάθε ηλικιακής ομάδας.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στον εξοπλισμό ρομποτικής, με την προμήθεια 117.121 σετ σε 11.000 σχολεία, από το νηπιαγωγείο έως το Γυμνάσιο, δημιουργώντας ένα θεμέλιο για ένα δημιουργικό και συμπεριληπτικό σχολείο. Τα συμβατικά προγράμματα σπουδών μετασχηματίζονται σε ανοιχτά ψηφιακά περιβάλλοντα, με στόχο τη δημιουργία 15.000 ψηφιακών αντικειμένων, 4.000 ψηφιακών σεναρίων και 3.000 βίντεο εξατομικευμένης μάθησης.
Η κ. Ζαχαράκη παρουσίασε επίσης μια πλατφόρμα ψηφιακής μάθησης για την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, καθώς και μια πλατφόρμα επαγγελματικού προσανατολισμού που αξιοποιεί την τεχνητή νοημοσύνη. Η προσβασιμότητα για όλους αποτελεί βασική προτεραιότητα, με χρηματοδότηση άνω των 10 εκατομμυρίων ευρώ για εργαλεία για μαθητές με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
Η επικείμενη προσθήκη 13 Κέντρων Καινοτομίας, με εργαστήρια για τεχνητή νοημοσύνη και ρομποτική, αναμένεται να ενισχύσει περαιτέρω την εκπαιδευτική διαδικασία. Παράλληλα, 155.000 εκπαιδευτικοί θα επιμορφωθούν σε νέες παιδαγωγικές και τεχνολογικές δεξιότητες.
Η ψηφιακή μετάβαση περιλαμβάνει επίσης την ενοποίηση ψηφιακών υπηρεσιών σχολείων, τη διασύνδεση πληροφοριακών συστημάτων και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των βιβλιοθηκών. Η προσθήκη 400 βιβλιοθηκονόμων και η προμήθεια νέων βιβλίων, σε συνδυασμό με ψηφιακά εργαλεία και e-books, ενισχύουν τη φιλαναγνωσία.
Το ψηφιακό φροντιστήριο, με 3.500 ώρες ζωντανών διαδικτυακών μαθημάτων και 35.000 μαθητές που έχουν ήδη συνδεθεί, αποτελεί ένα σημαντικό εργαλείο στήριξης της ελληνικής οικογένειας. Η συνεργασία με ιδρύματα όπως το Ίδρυμα Ωνάση και εταιρείες όπως η Google και η Microsoft, εξασφαλίζει την επιμόρφωση εκπαιδευτικών και μαθητών στη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης.
Η Υπουργός επισήμανε την ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, καθώς αυτοί αποτελούν το σημαντικότερο κεφάλαιο για την επιτυχία του ψηφιακού σχολείου. Με τη στήριξη της τεχνολογίας, των νέων εργαλείων και της συνεχούς επιμόρφωσης, το ψηφιακό σχολείο υπόσχεται να προσφέρει μια πιο σύγχρονη, δίκαιη και αποτελεσματική εκπαίδευση για όλους.