FIFA: Το Μουντιάλ 2026 γίνεται… Ελ Ντοράντο για τα πάρκινγκ
Ακρίβυνε η στάθμευση στα γήπεδα, με τη FIFA να εμπορευματοποιεί κάθε πτυχή της διοργάνωσης, ενώ οι φίλαθλοι διαμαρτύρονται.
Καθώς ο πρόεδρος της FIFA, Τζιάνι Ινφαντίνο, βρίσκεται στο στόχαστρο επικρίσεων λόγω της στενής σχέσης του με τον Ντόναλντ Τραμπ, τόσο ο ίδιος όσο και η Παγκόσμια Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου προχωρούν ανέμελα, αντιμετωπίζοντας το επερχόμενο Μουντιάλ 2026, που θα διεξαχθεί σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό, ως το νέο ποδοσφαιρικό Ελ Ντοράντο.
Ήδη από τον προηγούμενο μήνα, τα εισιτήρια των αγώνων είναι διαθέσιμα προς πώληση σε πρωτοφανείς τιμές μέσω ειδικής πλατφόρμας. Παράλληλα, τέθηκε σε λειτουργία η πλατφόρμα FIFA Official Parking, απευθυνόμενη σε κατόχους εισιτηρίων, προσφέροντας θεωρητικά εύκολη πρόσβαση στα πάρκινγκ των γηπέδων. Με αυτό τον τρόπο, η FIFA εμπορευματοποιεί ένα ακόμη κομμάτι της διοργάνωσης, υιοθετώντας το μοντέλο των μεγάλων αμερικανικών λιγκών, όπως το NFL.
**Τιμές που «φρενάρουν» τους φιλάθλους**
Το κόστος στάθμευσης ποικίλλει δραματικά, ανάλογα με τη φάση του τουρνουά και την τοποθεσία του γηπέδου. Για εγκαταστάσεις όπως τα Hard Rock (Μαϊάμι), Arrowhead (Κάνσας Σίτι), Gillette (Μασαχουσέτη) και AT&T (Τέξας), οι τιμές ξεκινούν από 75 δολάρια για τους ομίλους και τη φάση των «32», ανεβαίνουν στα 100 δολάρια για τη φάση των «16», αγγίζουν τα 125 ή 145 δολάρια για τα προημιτελικά, και φτάνουν έως και τα 175 δολάρια για τους ημιτελικούς και τον μικρό τελικό. Στη Φιλαδέλφεια, η χρέωση για το πάρκινγκ είναι 115 δολάρια στη φάση των ομίλων και 145 για τη φάση των «16».
Η νέα πλατφόρμα θα καλύπτει σχεδόν όλα τα 16 γήπεδα που θα φιλοξενήσουν αγώνες σε ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικό. Ωστόσο, για ορισμένες κρίσιμες τοποθεσίες, όπως το MetLife Stadium στο Νιου Τζέρσεϊ, όπου θα διεξαχθεί ο μεγάλος τελικός, και το Toronto Stadium, οι λεπτομέρειες ακόμη «καθορίζονται».
**Περιορισμένες θέσεις, αυξημένα έσοδα και δυσαρέσκεια**
Οι διαθέσιμες θέσεις στάθμευσης αναμένεται να είναι περιορισμένες, καθώς σημαντικοί χώροι γύρω από τα γήπεδα θα αφιερωθούν σε εγκαταστάσεις φιλοξενίας, μέτρα ασφαλείας ή εμπορικές δραστηριότητες. Η FIFA εκμεταλλεύεται αυτή τη μειωμένη διαθεσιμότητα, μετατρέποντας την έλλειψη πάρκινγκ σε ένα νέο, επικερδές πεδίο.
Πολλοί φίλαθλοι έχουν εκφράσει την έντονη δυσαρέσκειά τους, σημειώνοντας ότι το κόστος ενός parking pass ξεπερνά την τιμή ενός εισιτηρίου Κατηγορίας 3 για το Μουντιάλ 2022 στο Κατάρ, το οποίο κόστιζε 69 δολάρια. Είναι η πρώτη φορά που η FIFA προχωρά στη διάθεση επίσημων αδειών στάθμευσης στο κοινό, ανεξάρτητα από τα εισιτήρια.
Για σύγκριση, το 2025, στο Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων, το πάρκινγκ στο Μαϊάμι κόστιζε 40 δολάρια, ενώ στο MetLife Stadium 65. Τώρα, το ίδιο προνόμιο τιμολογείται πολλαπλάσια.
Παρά τις αντιδράσεις, η FIFA υπερασπίζεται την εμπορική της στρατηγική, υποστηρίζοντας ότι τα έσοδα επανεπενδύονται στην παγκόσμια ανάπτυξη του ποδοσφαίρου. Εκτιμάται ότι η ομοσπονδία αναμένεται να αποκομίσει άνω των 13 δισεκατομμυρίων δολαρίων από το Μουντιάλ 2026, καθιστώντας το το πιο προσοδοφόρο τουρνουά στην ιστορία του παγκόσμιου αθλητισμού.