Επανάσταση στην οδήγηση: Φόρτιση ηλεκτρικών αυτοκινήτων εν κινήσει σε γερμανικό αυτοκινητόδρομο
Πιλοτικό έργο στον αυτοκινητόδρομο Α6 κοντά στο Άμπεργκ φέρνει την τεχνολογία επαγωγικής φόρτισης κάτω από την άσφαλτο, με στόχο την απεριόριστη αυτονομία.
Μια πρωτοποριακή τεχνολογία, ικανή να μεταμορφώσει την εμπειρία της ηλεκτροκίνητης οδήγησης, δοκιμάζεται πιλοτικά στον αυτοκινητόδρομο Α6, κοντά στο Άμπεργκ της Γερμανίας. Το καινοτόμο έργο αφορά τη δυνατότητα φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων κατά τη διάρκεια της κίνησής τους, μέσω ενός δικτύου χάλκινων πηνίων που είναι ενσωματωμένα κάτω από την επιφάνεια του οδοστρώματος.
Τα χάλκινα πηνία, εγκατεστημένα σε βάθος περίπου 12 εκατοστών, είναι σχεδιασμένα να παρέχουν ενέργεια έως και 25 κιλοβάτ. Για να αξιοποιηθεί αυτή η τεχνολογία, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα πρέπει να διαθέτουν έναν ειδικό δέκτη, ο οποίος, αν και δεν αποτελεί ακόμη στάνταρ εξοπλισμό, αναμένεται σύντομα να διατίθεται ως προαιρετικό αξεσουάρ, ενισχύοντας έτσι την ελκυστικότητα των ηλεκτρικών οχημάτων.
Το φιλόδοξο αυτό εγχείρημα ηγείται το Πανεπιστήμιο Friedrich Alexander Erlangen Nuremberg, με τη χρηματοδότηση του Ομοσπονδιακού Υπουργείου Οικονομικών και Ενέργειας της Γερμανίας. Την υλοποίηση του προγράμματος έχει αναλάβει η Electreon Germany, εξειδικευμένη εταιρεία στην επαγωγική φόρτιση, η οποία ανέπτυξε και το ίδιο το σύστημα. Προκειμένου να διαπιστωθεί η αποτελεσματικότητα της τεχνολογίας σε πραγματικές συνθήκες, οχήματα εξοπλισμένα με την απαραίτητη υποδομή φορτίζουν κατά μήκος ενός χιλιομέτρου της διαδρομής.
Εάν οι δοκιμές στεφθούν με επιτυχία, η τεχνολογία επαγωγικής φόρτισης θα μπορούσε να επεκταθεί σε ευρύτερα τμήματα αυτοκινητοδρόμων, παρέχοντας ισχυρά κίνητρα στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να υιοθετήσουν τον απαιτούμενο δέκτη. Τα οφέλη είναι εμφανή: οι οδηγοί θα απολαμβάνουν αδιάκοπη φόρτιση, μειώνοντας δραστικά την ανάγκη για στάσεις, ενώ παράλληλα θα καθίσταται εφικτή η κυκλοφορία μικρότερων, ελαφρύτερων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μικρότερες μπαταρίες.
Αξίζει να σημειωθεί ότι παρόμοιες προσπάθειες καταβάλλονται και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. Η Γαλλία, μέσω ενός προγράμματος επιστημόνων και με τη συνεργασία κρατικών και ιδιωτικών φορέων, έχει αναπτύξει μια διαδρομή σχεδόν δύο χιλιομέτρων στον αυτοκινητόδρομο Α10, όπου η φόρτιση πραγματοποιείται ασύρματα με επαγωγικά πηνία. Παρόμοιες πρωτοβουλίες έχουν υλοποιηθεί πρόσφατα στη Σουηδία, τη Νορβηγία και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Η μέθοδος, η οποία θυμίζει την τεχνολογία ασύρματης φόρτισης των iPhone, υπόσχεται να δώσει οριστική λύση στα ζητήματα αυτονομίας και φόρτισης των ηλεκτρικών οχημάτων. Ωστόσο, η ευρεία υιοθέτησή της εξαρτάται από την πρόθεση των κατασκευαστών να ενσωματώσουν τον απαραίτητο εξοπλισμό στον βασικό εξοπλισμό των αυτοκινήτων τους, καθώς και από τη δέσμευση των κρατών να αναπτύξουν τέτοια τμήματα στους αυτοκινητοδρόμους.
Ένα μείζον ζήτημα που παραμένει είναι η ενεργειακή αυτονομία των αυτοκινητοδρόμων που θα υποστηρίζουν την ασύρματη φόρτιση. Η επίλυση αυτού του προβλήματος, ενδεχομένως μέσω της αξιοποίησης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας όπως τα ηλιακά πάνελ, θα αποτελέσει ένα κρίσιμο βήμα για την παγκόσμια επέκταση αυτού του καινοτόμου προγράμματος.