Ενημέρωση με ένα κλικ

Ελλάδα: Η μάχη των Βρυξελλών για την εξαίρεση φόρων στα καύσιμα

Η Αθήνα διεκδικεί δεκαετή προστασία για καύσιμα ναυτιλίας, αεροπορίας και αγροτικής παραγωγής, τονίζοντας τον αντίκτυπο στη νησιωτικότητα και την ανταγωνιστικότητα.

Η Ελλάδα δίνει μια κρίσιμη μάχη στις Βρυξέλλες, διεκδικώντας δεκαετή εξαίρεση από την επιβολή φόρων στα καύσιμα ναυτιλίας και αεροπορίας, καθώς και μόνιμη απαλλαγή για την αγροτική παραγωγή. Η προσπάθεια αυτή γίνεται έναντι της πρότασης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για αναθεώρηση των ενεργειακών φόρων.

Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας, Κυριάκος Πιερρακάκης, κατά τη χθεσινή του παρέμβαση στο συμβούλιο Ecofin, έθεσε «κόκκινη γραμμή», υπογραμμίζοντας την ανάγκη για δεκαετή εξαίρεση της χώρας μας από τη φορολογία σε αυτούς τους κρίσιμους τομείς. «Οποιοδήποτε μικρότερο χρονικό διάστημα δεν θα ήμασταν διατεθειμένοι να το συζητήσουμε», δήλωσε, προσθέτοντας ότι «αν δεν εφαρμόσουμε αυτή τη δεκαετή εξαίρεση, θα υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος συνολικά στην εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

Η στρατηγική της Αθήνας στηρίζεται σε τέσσερις βασικούς λόγους που καθιστούν την ελληνική θέση αδιαπραγμάτευτη: τη νησιωτικότητα, την ανταγωνιστικότητα, την επισιτιστική ασφάλεια και την εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο υπουργός ανέπτυξε μια σαφή επιχειρηματολογία, αναγνωρίζοντας τους στόχους της πράσινης μετάβασης, αλλά απορρίπτοντας την προσέγγιση «one-size-fits-all». «Εμείς, ως Ελλάδα, είμαστε στην πρωτοπορία της πράσινης μετάβασης, με τη μεγαλύτερη ανάπτυξη ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην Ευρώπη. Ωστόσο, οφείλουμε να κοιτάζουμε τη βιωσιμότητα, την ανταγωνιστικότητα, την κοινωνική συνοχή και την εδαφική συνοχή», τόνισε.

**Νησιωτικότητα: Το κύριο επιχείρημα**
Το κυρίαρχο επιχείρημα του Έλληνα υπουργού είναι το κατακερματισμένο γεωγραφικό ανάγλυφο και η νησιωτικότητα της χώρας. «Ειδικότερα για τη ναυσιπλοΐα και την αεροπλοΐα, αυτό αποτελεί σημαντικό ζήτημα για εμάς, δεδομένης της γεωγραφίας μας, της θέσης μας στον ευρωπαϊκό χάρτη και του μήκους των ακτογραμμών μας», ανέφερε ο κ. Πιερρακάκης. Υπογράμμισε ότι η φορολόγηση των καυσίμων στην ακτοπλοΐα δεν αφορά μόνο ακριβότερα εισιτήρια για τους τουρίστες, αλλά και δραματική αύξηση του κόστους μεταφοράς για τους μόνιμους κατοίκους των νησιών και για όλα τα εμπορεύματα και τα είδη πρώτης ανάγκης. Η εφαρμογή της πρότασης της ΕΕ «οριζόντια» χωρίς εξαιρέσεις αναμένεται να αυξήσει σημαντικά το κόστος των επιβατικών εισιτηρίων και των επιχειρησιακών μεταφορών, με μεγαλύτερες επιπτώσεις σε καταναλωτές και επιχειρήσεις που ήδη βιώνουν τις προκλήσεις της νησιωτικότητας.

**Ανταγωνιστικότητα: Κίνδυνος στις μεταφορές**
Το δεύτερο βασικό επιχείρημα της Αθήνας αφορά την απώλεια ανταγωνιστικότητας έναντι τρίτων χωρών. «Εάν επιβάλλονταν φόροι στους τομείς της ναυσιπλοΐας και της αεροπλοΐας, αυτό θα δημιουργούσε συγκριτικό μειονέκτημα έναντι άλλων μεσογειακών χωρών που δεν έχουν αντίστοιχη φορολόγηση», επισήμανε ο υπουργός. Ο ναυτιλιακός κλάδος έχει εκφράσει ανησυχίες ότι η επιβολή φόρου στα ναυτιλιακά καύσιμα θα πλήξει την ανταγωνιστικότητα του ελληνόκτητου στόλου, ειδικά έναντι τρίτων χωρών χωρίς αντίστοιχες επιβαρύνσεις. Η φορολόγηση της κηροζίνης θα οδηγήσει σε ακριβότερα αεροπορικά εισιτήρια, καθιστώντας το τουριστικό πακέτο της Ελλάδας λιγότερο ελκυστικό σε μια άκρως ανταγωνιστική διεθνή αγορά.

**Επισιτιστική ασφάλεια: Η επίπτωση στον αγροτικό τομέα**
Ο κ. Πιερρακάκης επέκτεινε την επιχειρηματολογία και στον αγροτικό τομέα, συνδέοντας το ζήτημα των μεταφορών με την επισιτιστική ασφάλεια. «Για τον αγροτικό τομέα συγκεκριμένα, έχουμε έναν ακόμη υπαρξιακό στόχο: την επισιτιστική ασφάλεια», δήλωσε, προτείνοντας «μια μόνιμη εξαίρεση από τη φορολόγηση στα ενεργειακά προϊόντα και την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιούνται στον αγροτικό τομέα». Ο συνδυασμός αύξησης φόρων στην παραγωγή και μεταφορά αγροτικών προϊόντων θα οδηγούσε σε αύξηση του κόστους μεταφοράς για προϊόντα που φτάνουν στα νησιά, όπως τρόφιμα και φάρμακα, προκαλώντας νέο κύμα πληθωρισμού και αυξάνοντας την ανισότητα.

**Εδαφική συνοχή της ΕΕ: Το πολιτικό όπλο**
Το πιο πολιτικοποιημένο επιχείρημα του κ. Πιερρακάκη προς τους ξένους ομολόγους του αφορά την εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης. «Αν δεν εφαρμόσουμε αυτή τη δεκαετή εξαίρεση, θα υπάρξει αρνητικός αντίκτυπος συνολικά στην εδαφική συνοχή της Ευρωπαϊκής Ένωσης», τόνισε. Η Αθήνα διεκδικεί την αναγνώριση ότι η «πράσινη μετάβαση» δεν μπορεί να γίνει αγνοώντας τις γεωγραφικές και οικονομικές ιδιαιτερότητες του ευρωπαϊκού Νότου και της νησιωτικής Ελλάδας.

**Κόστος στα νοικοκυριά και στην οικονομία**
Η πρόταση της ΕΕ που συζητείται προβλέπει την κατάργηση των ιστορικών φοροαπαλλαγών για τα καύσιμα στη ναυτιλία και την αεροπλοΐα. Για την Ελλάδα, με εκτεταμένο νησιωτικό δίκτυο, οι συνέπειες θα είναι άμεσες και αλυσιδωτές. Το κόστος μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και οι εσωτερικές μεταφορές θα αυξηθούν, μειώνοντας την ανταγωνιστικότητα των ελληνικών επιχειρήσεων. Το διπλό χτύπημα σε τουρισμό και ναυτιλία ισοδυναμεί με άμεση απειλή για το ΑΕΠ της χώρας.

Επιπλέον, ο κ. Πιερρακάκης επεσήμανε ότι «εναλλακτικά καύσιμα» δεν υπάρχουν ακόμη σε κλίμακα για την ακτοπλοΐα και την αεροπλοΐα. «Δεδομένου ότι τα εναλλακτικά καύσιμα δεν έχουν ακόμη αναπτυχθεί σε κλίμακα στους συγκεκριμένους τομείς, στηρίζουμε πλήρως την παράταση της δεκαετούς εξαίρεσης από τη φορολογία», τόνισε, υπογραμμίζοντας ότι χωρίς διαθέσιμες τεχνολογικές εναλλακτικές, η φορολόγηση θα αποτε

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com