Κώστας Βαρώτσος: Η πορεία ενός γλύπτη από τον “Δρομέα” στην Αίγινα, με τη ματιά του Σταύρου Ξαρχάκου
Μια σπάνια συνέντευξη του Κώστα Βαρώτσου στην εκπομπή "Η Ζωή Σου Όλη", όπου αποκαλύπτει άγνωστες πτυχές της καλλιτεχνικής του πορείας και της προσωπικής του ζωής, με αναφορές από τον στενό φίλο του, Σταύρο Ξαρχάκο.
Ο διάσημος γλύπτης Κώστας Βαρώτσος, γνωστός και για το έργο του στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, παραχώρησε μια συγκλονιστική συνέντευξη στην εκπομπή “Η Ζωή Σου Όλη” και τη Χριστίνα Βίδου. Μιλάει ανοιχτά για τη ζωή του, τον εμβληματικό «Δρομέα», την περίοδο της απουσίας του στο εξωτερικό, την αναγνώριση και την επιστροφή του στην πατρίδα. Εξετάζει την παρουσία της σύγχρονης τέχνης στον αστικό ιστό, την πηγή της έμπνευσής του, τις νεανικές του ανησυχίες, αλλά και την αγάπη του για γειτονιές όπως το Κουκάκι και το νησί της Αίγινας.
Ιδιαίτερη μνεία γίνεται στις κορυφαίες στιγμές της καλλιτεχνικής του διαδρομής. Σε μία από αυτές, πρωταγωνιστεί ο σπουδαίος συνθέτης Σταύρος Ξαρχάκος, ο οποίος, σε μία από τις ελάχιστες τηλεοπτικές του εμφανίσεις, μοιράζεται τις σκέψεις του με τη Χριστίνα Βίδου, εστιάζοντας στον πρωτοπόρο γλύπτη και στενό του φίλο. Ο κορυφαίος μαέστρος ρίχνει φως στη φιλία τους, η οποία μετρά σχεδόν τέσσερις δεκαετίες, όσα δηλαδή και ο «Δρομέας» κοσμεί το αθηναϊκό τοπίο.
Η κοινή τους πορεία ξεκίνησε όταν ο νεαρός τότε Βαρώτσος παρουσίασε τη γυάλινη μακέτα του «Δρομέα» στον Δήμο Αθηναίων, επί δημαρχίας Μιλτιάδη Έβερτ. Ο Σταύρος Ξαρχάκος, που υπηρετούσε ως αντιδήμαρχος Πολιτισμού, διέγνωσε αμέσως τη βαρύτητα και τη δυναμική του έργου. Όπως αποκάλυψε στην εκπομπή, προσπάθησε από την πρώτη στιγμή να πείσει τον τότε δήμαρχο ότι η πόλη είχε ανάγκη από ένα τέτοιο γλυπτό, εμπλουτίζοντας την παρουσίαση με προσωπικές του λεπτομέρειες.
Ο Μιλτιάδης Έβερτ, άλλωστε, δεν έμεινε αδιάφορος απέναντι στο πρωτοποριακό γλυπτό. Η «μακέτα με τα τζάμια» είχε κεντρίσει το ενδιαφέρον του. Λίγες ώρες αργότερα, ένα τηλεφώνημα από τον δήμαρχο έδωσε το «πράσινο φως», και έτσι, το 1988, ο «Δρομέας» έκανε την εμφάνισή του στην υποβαθμισμένη τότε Πλατεία Ομονοίας. Ο Ξαρχάκος υπενθύμισε την ένθερμη υποστήριξη του Έβερτ, ο οποίος πίστευε ακράδαντα ότι η τέχνη μπορούσε να λειτουργήσει αναγεννητικά σε υποβαθμισμένες περιοχές της Αθήνας.
Ο συνθέτης ανακαλεί τις ποικίλες αντιδράσεις που προκάλεσε η τοποθέτηση του ογκώδους γλυπτού από γυαλί. Υπήρχαν αυτοί που το χλεύαζαν, άλλοι που το αντιμετώπιζαν με επιφυλακτικότητα, ενώ μόνο λίγοι κατάφεραν να το κατανοήσουν εξαρχής. «Τον μίσησαν και πάρα πολλοί γλύπτες», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Βαρώτσος, επισημαίνοντας ότι ήταν η πρώτη φορά που ένα τόσο μεγάλο εικαστικό έργο εκτίθετο στο κέντρο της Αθήνας.
Πέρα όμως από τον «Δρομέα», τους δύο καλλιτέχνες ένωσε βαθιά η αγάπη για την Αίγινα. Ο Σταύρος Ξαρχάκος περιέγραψε πώς ο ίδιος επέλεξε τον γείτονά του στο νησί, πείθοντας τον Βαρώτσο να αποκτήσει το διπλανό οικόπεδο. Μίλησε για τις «σιωπηλές διαφωνίες» τους, την αυστηρή κριτική που δέχεται από τον γλύπτη, για το lockdown που τους βρήκε «εγκλωβισμένους» στην Αίγινα, αναδεικνύοντας μια σχέση βαθιά, απαιτητική και δημιουργική, η οποία έγινε και οικογενειακή, καθώς ο Ξαρχάκος βάφτισε την κόρη του Βαρώτσου, Χριστίνα.
Σχολιάζοντας το πιο πρόσφατο έργο του παγκοσμίου φήμης γλύπτη στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, ο Ξαρχάκος εκτίμησε ότι ο Βαρώτσος βρίσκεται «στο απόγειο της δημιουργικής του πορείας».
Η εκπομπή «Η Ζωή Σου Όλη» με τη Χριστίνα Βίδου θα προβληθεί την Τετάρτη 26/11 στις 24:00, στον ΣΚΑΪ.