Κάμερες AI στην Αττική: Πρώτα αποτελέσματα σοκάρουν – Χιλιάδες παραβάσεις σε λίγες μέρες
Η πιλοτική εφαρμογή του συστήματος τεχνητής νοημοσύνης αποκαλύπτει εκτεταμένη παραβατικότητα, με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης να δίνει έμφαση στην πρόληψη και τη μείωση τροχαίων ατυχημάτων.
Τα πρώτα αποτελέσματα από τη λειτουργία του πιλοτικού συστήματος καμερών στην Αττική είναι εντυπωσιακά και παράλληλα ανησυχητικά. Από την περασμένη Τρίτη έως την Παρασκευή, μόνο μία κάμερα, τοποθετημένη στη Λεωφόρο Συγγρού, κατέγραψε πάνω από 1.000 παραβάσεις που αφορούν τη χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση και τη μη χρήση ζώνης ασφαλείας. Επιπλέον, περίπου 800 παραβάσεις του ορίου ταχύτητας σημειώθηκαν σε ένα τμήμα του δρόμου με ανώτατο όριο τα 90 χλμ./ώρα.
Σοβαρές παραβάσεις καταγράφηκαν και σε άλλες περιοχές. Συγκεκριμένα, εντοπίστηκαν 480 παραβιάσεις του ερυθρού σηματοδότη στη Λεωφόρο Μεσογείων-Χαλανδρίου και 285 στη Λεωφόρο Βουλιαγμένης-Τήνου.
Η πιλοτική εγκατάσταση καμερών, στο πλαίσιο της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας, ξεκίνησε την περασμένη εβδομάδα σε οκτώ σημεία υψηλής επικινδυνότητας στην Αττική, κατόπιν υπόδειξης της Ελληνικής Αστυνομίας (ΕΛ.ΑΣ.). Πρόκειται για τις πρώτες κάμερες τεχνητής νοημοσύνης (AI) που τοποθετούνται στους δρόμους της Αττικής, με τον σχεδιασμό τους να εντάσσεται στο πρόγραμμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Στο άμεσο μέλλον, οι κάμερες αυτές θα διασυνδεθούν με το υφιστάμενο σύστημα της Τροχαίας.
Τα οκτώ σημεία στα οποία λειτουργούν πιλοτικά οι κάμερες AI, που ανήκουν αποκλειστικά στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, είναι:
* Δήμος Αθηναίων – Πανεπιστημίου και Λ. Βασ. Σοφίας
* Δήμος Αγίας Παρασκευής – Λ. Μεσογείων και Λ. Χαλανδρίου
* Δήμος Ραφήνας-Πικερμίου – Λ. Μαραθώνος και Φλέμινγκ
* Δήμος Καλλιθέας – Λ. Συγγρού και Αγίας Φωτεινής
* Δήμος Βάρης-Βούλας-Βουλιαγµένης – Λ. Ποσειδώνος και Ερμού
* Δήμος Αλίμου – Λ. Ποσειδώνος και Λ. Αλίµου
* Δήμος Ελληνικού-Αργυρούπολης – Λ. Βουλιαγµένης και Τήνου
* Δήμος Φιλοθέης-Ψυχικού – Λ. Κηφισίας και Εθν. Αντιστάσεως
«Με τη μεταρρύθμιση για την οδική ασφάλεια επιλέγουμε συνειδητά να περάσουμε από τα λόγια στην πράξη. Πρόκειται για μια από τις προτεραιότητες της Κυβέρνησης και μια πολιτική απόφαση με ξεκάθαρο κοινωνικό πρόσημο: να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και να σώσουμε ανθρώπινες ζωές», δήλωσε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου. «Οι κάμερες αυτές, όπως και οι υπόλοιπες όταν ξεκαθαρίσει το τοπίο του διαγωνισμού, θα «κουμπώσουν» στο πληροφοριακό σύστημα το οποίο θα λειτουργήσει έως το Πάσχα. Μέσω των καμερών θα καταγράφονται σημαντικές παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, όπως παραβίαση ερυθρού σηματοδότη, υπέρβαση ταχύτητας, μη χρήση ζώνης ασφαλείας, χρήση κινητού τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καθώς και η κίνηση σε λωρίδες έκτακτης ανάγκης. Η ένταση των ελέγχων αποσκοπεί στην πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων και στην ευαισθητοποίηση των πολιτών σχετικά με την οδική ασφάλεια. Δεν υιοθετούμε μια λογική τιμωρίας. Αντιθέτως, μαζί με τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, επενδύουμε στην πρόληψη και στην αλλαγή της οδηγικής συμπεριφοράς. Θέλουμε οι πολίτες να γνωρίζουν ότι οι κανόνες ισχύουν για όλους και εφαρμόζονται με δίκαιο και σύγχρονο τρόπο».
Η κεντρική διάσταση της μεταρρύθμισης είναι η δημιουργία του «Ενιαίου Ηλεκτρονικού Συστήματος Καταγραφής και Διαχείρισης Παραβάσεων» (Ε.Η.Σ.), υπό την εποπτεία του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το σύστημα αυτό θα διασυνδέει δεδομένα ελέγχου από φορητές συσκευές και κάμερες παρακολούθησης, προσφέροντας αυτοματοποιημένη καταγραφή και επεξεργασία παραβάσεων. Τα δεδομένα θα περιλαμβάνουν εικόνες, βίντεο και χρονικά μεταδεδομένα, με κρυπτογραφημένη διαβίβαση για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Οι πολίτες θα ενημερώνονται για τις παραβάσεις τους μέσω ψηφιακής θυρίδας στο gov.gr ή μέσω μηνυμάτων και θα έχουν τη δυνατότητα υποβολής ηλεκτρονικών ενστάσεων.
Το νέο δίκτυο καμερών θα φτάσει συνολικά τις 2.500, με 2.000 σε σταθερά σημεία υψηλής επικινδυνότητας και 500 σε λεωφορεία δημόσιων συγκοινωνιών για την επιτήρηση των λεωφορειολωρίδων. Η Περιφέρεια Αττικής, επίσης, θα εγκαταστήσει 388 κάμερες, οι οποίες θα «κουμπώσουν» στο Ε.Η.Σ., μαζί και με εκείνες που είναι ήδη εγκατεστημένες στην Αττική οδό.
Η προηγμένη τεχνολογία αναγνώρισης πινακίδων με τεχνητή νοημοσύνη θα επιτρέπει την κατηγοριοποίηση παραβάσεων και θα συμβάλλει στην ταχύτερη αναγνώριση των παραβατών. Η ψηφιακή αφαίρεση άδειας οδήγησης θα γίνεται άμεσα με την καταγραφή παραβάσεων, ενισχύοντας την αίσθηση ασφάλειας στους δρόμους.
Η εφαρμογή του μέτρου αναμένεται να αποφέρει σημαντικά οφέλη στην καθημερινότητα των πολιτών, με πιο διαφανείς διαδικασίες καταγραφής παραβάσεων και ισχύος των προστίμων. Οι πολίτες θα μπορούν να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο την κατάσταση των προστίμων τους, μειώνοντας τη γραφειοκρατία. Το νέο σύστημα θα ελαφρύνει επίσης το «φορτίο» των αστυνομικών αρχών, επιτρέποντας τη μεγαλύτερη εστίαση στην αστυνόμευση και την πρόληψη τροχαίων ατυχημάτων. Επιπρόσθετα, το νέο πλαίσιο διασφαλίζει τη βελτίωση της εισπραξιμότητας, με στόχο τα έσοδα των Δήμων όχι μόνο να παραμένουν απολύτως ακέραια, αλλά και να εισπράττονται αποτελεσματικά.
Το Ε.Η.Σ. θα διαθέτει ανοικτά δεδομένα, απολύτως ανωνυμοποιημένα, ώστε φορείς, ερευνητές και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν πρόσβαση σε κρίσιμη πληροφορία για τον σχεδιασμό πολιτικών οδικής ασφάλειας. Ένας από τους κύριους στόχους είναι η ενίσχυση της κουλτούρας οδικής ασφάλειας στην κοινωνία, μέσω ενημερωτικών δραστηριοτήτων, εκπαιδευτικών καμπανιών και σεμιναρίων.

