Καμπάνια κατά της πώλησης προϊόντων νικοτίνης και αλκοόλ σε ανηλίκους
Νέα πρωτοβουλία με τεχνολογία AI στοχεύει στην ενίσχυση της πρόληψης και την προστασία των νέων
Νέα εκστρατεία ενημέρωσης, με σύνθημα «Νικοτίνη και Αλκοόλ κάτω των 18; Έφαγες Άκυρο!», παρουσιάστηκε σήμερα, στοχεύοντας στην ενίσχυση της πρόληψης και της συμμόρφωσης των σημείων πώλησης, ώστε κανένα προϊόν νικοτίνης και αλκοόλ να μην φτάνει σε χέρια ανηλίκων.
Παράλληλα, ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα της Πανελλαδικής Έρευνας της Metron Analysis για τις στάσεις και τις συμπεριφορές των Ελλήνων απέναντι στα προϊόντα νικοτίνης. Τα στοιχεία δείχνουν ότι η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε φάση μετάβασης, αλλά η πρόοδος απαιτεί περαιτέρω ενίσχυση των πολιτικών πρόληψης για την προστασία των νεότερων ηλικιών, με στόχο την επίτευξη του ευρωπαϊκού στόχου για μείωση των καπνιστών στο 5% έως το 2040.
Ο Υπουργός Υγείας, Άδωνις Γεωργιάδης, τόνισε ότι η Πολιτεία έχει θέσει μέτρα και όρια για τους ανήλικους, ενώ πλέον υπάρχουν σύγχρονα εργαλεία για τον εντοπισμό παραβατών. Εξέφρασε την ικανοποίησή του για τη συνεργασία με την BAT Hellas, χαρακτηρίζοντάς την ως δείγμα μεγάλης κοινωνικής υπευθυνότητας. Ο Υφυπουργός Υγείας, κ. Βαρτζόπουλος, επισήμανε τη σημασία των ερευνητικών δεδομένων της Metron Analysis για τη διαμόρφωση των σχετικών πολιτικών.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας:
* Παρατηρείται μείωση στη χρήση συμβατικών τσιγάρων (από 36% το 2011 σε 26% σήμερα), με μετατόπιση προς εναλλακτικά προϊόντα νικοτίνης. Ωστόσο, ο εθισμός παραμένει σταθερός, με 2 στους 3 καπνιστές να θεωρούν ότι είναι εθισμένοι.
* Περίπου 1 στους 2 καπνιστές συμβατικών τσιγάρων έχει δοκιμάσει να διακόψει το κάπνισμα πολλές φορές, ενώ το 65% σκέφτεται τη διακοπή για λόγους υγείας, φυσικής κατάστασης και οικονομίας.
* Σχετικά με τα εναλλακτικά προϊόντα, 1 στους 6 Έλληνες χρησιμοποιεί ηλεκτρονικό ή θερμαινόμενο τσιγάρο, με 2 στους 3 να ξεκινούν τα ηλεκτρονικά για διακοπή ή μείωση των συμβατικών.
* Σχετικά με την έναρξη χρήσης, η συντριπτική πλειοψηφία (άνω του 90%) ξεκίνησε το κάπνισμα με συμβατικά τσιγάρα, με το 83% να ξεκινά πριν τα 24 έτη και το 34% πριν τα 18. Η έναρξη με ηλεκτρονικό τσιγάρο αφορά το 3%.
Τα δεδομένα αυτά υπογραμμίζουν την ανάγκη ενίσχυσης πολιτικών πρόληψης, ειδικά για τις νεότερες ηλικίες. Η πρόσφατη νομοθετική απαγόρευση πώλησης προϊόντων καπνού και αλκοόλ σε άτομα κάτω των 18 ετών και η αυστηροποίηση των κυρώσεων από το Υπουργείο Υγείας κρίνονται υψίστης σημασίας.
Ο κ. Δημήτρης Μπουλαμάτσης, Partner & Research Director της Metron Analysis, ανέφερε ότι το 10% της χρήσης προϊόντων νικοτίνης αφορά ηλεκτρονικά τσιγάρα, με τη μετάβαση να γίνεται από τα συμβατικά για λόγους υγείας.
Η BAT Hellas, σε συνεργασία με την Πολιτεία, ξεκινά την τοποθέτηση της λύσης AI Yoti σε 100 σημεία πώλησης στην Αττική, ως επιπλέον εργαλείο για την άμεση επαλήθευση της ηλικίας, αποτρέποντας την πώληση σε ανηλίκους. Επίσης, προγραμματίζει έρευνα και στοχευμένες ενέργειες ευαισθητοποίησης.
Ο Jochen Hiller, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της BAT Hellas, τόνισε την ανάγκη καινοτομίας και συνεργασίας για έναν κόσμο χωρίς τον καπνό του τσιγάρου, υποστηρίζοντας τις πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι τα προϊόντα καπνού παραμένουν εκτός εμβέλειας ανηλίκων.