Ενημέρωση με ένα κλικ

30 χρόνια ελληνοκινεζικής συνεργασίας: Από τους Ολυμπιακούς στην παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτοπορία

Ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής θυμάται την πορεία που καθόρισε τη στρατηγική εταιρική σχέση και ανέδειξε τον Πειραιά σε παγκόσμιο λιμάνι, σε εκδήλωση του Ελληνοκινεζικού Επιμελητηρίου.

Με αφορμή τη συμπλήρωση 30 ετών από την ίδρυσή του (1995-2025), το Ελληνοκινεζικό Εμπορικό, Βιομηχανικό, Τουριστικό & Ναυτιλιακό Επιμελητήριο διοργάνωσε μια επετειακή εκδήλωση με θέμα «1995-2025: Γεφυρώνοντας Πολιτισμούς και Δημιουργώντας το Μέλλον στις Ελληνοκινεζικές Επιχειρηματικές Σχέσεις». Κεντρικός ομιλητής ήταν ο πρώην πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, ο οποίος αναφέρθηκε στην υπογραφή της Ολοκληρωμένης Στρατηγικής Εταιρικής Σχέσης το 2006, χαρακτηρίζοντάς την ως σημείο καμπής για τις σχέσεις των δύο χωρών, προσδίδοντάς τους στρατηγικό χαρακτήρα.

Ο κ. Καραμανλής επεσήμανε τη σημασία της συμφωνίας για την ανάληψη της λειτουργίας και διαχείρισης δύο τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων στο λιμάνι του Πειραιά από την COSCO το 2008. Υπογράμμισε ότι, χάρη σε αυτήν την επένδυση, το λιμάνι του Πειραιά κατέχει πλέον την 8η θέση παγκοσμίως, την 3η στην Ευρώπη και την 1η στη Μεσόγειο. «Την περίοδο εκείνη, κανείς άλλος σοβαρός διεθνής παράγοντας δεν είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον για το λιμάνι του Πειραιά», ανέφερε, προσθέτοντας ότι η σημερινή κινητικότητα για τη δημιουργία ανταγωνιστικών λιμενικών υποδομών αποτελεί την καλύτερη απόδειξη της επιτυχίας εκείνης της πολιτικής επιλογής.

Ο πρώην πρωθυπουργός ξεκίνησε την ομιλία του ευχαριστώντας για την τιμή, τονίζοντας τη μακρά πορεία του Επιμελητηρίου στη συνεισφορά στις ελληνοκινεζικές επιχειρηματικές σχέσεις και την επιχειρηματική ανάπτυξη της Ελλάδας. Επανέλαβε το γεωπολιτικό όραμα για την καθιέρωση της Ελλάδας ως κόμβου ανάπτυξης και συνεργασίας στην περιοχή.

Αναφερόμενος στην πορεία των ελληνοκινεζικών σχέσεων, ο κ. Καραμανλής δήλωσε ότι πριν από περίπου είκοσι χρόνια, οι σχέσεις ήταν σποραδικές και οι οικονομικές επαφές περιορισμένες. Η Ολοκληρωμένη Στρατηγική Εταιρική Σχέση του 2006, όπως τόνισε, δόθηκε ώθηση παρά την απόσταση και τις διαφορές των δύο χωρών, χάρη στη σύγκλιση πολιτικής βούλησης και στρατηγικών επιδιώξεων.

Σημαντικό ρόλο σε αυτή την προσέγγιση έπαιξε η διαδοχική διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων από τις δύο χώρες. Η «σκυτάλη» από την Αθήνα στο Πεκίνο (2004-2008) δημιούργησε μια μοναδική ευκαιρία συνεργασίας, αξιοποιώντας τον κοινό αρχαίο χαρακτήρα των πολιτισμών τους. Το 2005 ιδρύθηκε Κοινή Επιτροπή Ολυμπιακής Συνεργασίας για τη μεταφορά τεχνογνωσίας.

Παράλληλα, υπήρξε σύμπτωση αλληλοσυμπληρούμενων στρατηγικών επιδιώξεων. Η Ελλάδα επιδίωκε μια πολυδιάστατη εξωτερική πολιτική με έμφαση στην οικονομική διπλωματία και την ανάδειξή της σε στρατηγικό κόμβο, ενώ η Κίνα, με την οικονομική της ανάπτυξη, αναζητούσε πύλες εισόδου προς τις ευρωπαϊκές αγορές.

Στο πλαίσιο αυτό, η ελληνική κυβέρνηση εστίασε στη ναυτιλία, το εμπόριο και τον τουρισμό, αναγνωρίζοντας τον δυναμικό ναυτιλιακό τομέα ως συγκριτικό πλεονέκτημα. Η ετοιμότητα για ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών, η προώθηση ελληνικών εξαγωγών (ελαιόλαδο, κρασί) και η αξιοποίηση της αναμενόμενης αύξησης των Κινέζων τουριστών άνοιξαν τον δρόμο για σημαντική αύξηση του εμπορίου, των επενδύσεων και των τουριστικών ροών.

Η Ολοκληρωμένη Στρατηγική Εταιρική Σχέση προέβλεπε ενθάρρυνση της συνεργασίας μεταξύ των λιμένων και των ναυτιλιακών επιχειρήσεων, με στόχο την ανάδειξη της Ελλάδας ως κύριας πύλης εισόδου κινεζικών προϊόντων στα Βαλκάνια και την Ευρώπη. Επιπλέον, εξετάστηκε η πιθανότητα συναρμολόγησης κινεζικών προϊόντων και η μεταφορά τους μέσω ελληνόκτητων πλοίων.

Η συνεργασία στον τομέα της ναυτιλίας αποκρυσταλλώθηκε με την υπογραφή συμφωνίας με την COSCO το 2008, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, ανέδειξε τον Πειραιά σε κορυφαίο λιμάνι. Οι Έλληνες εφοπλιστές, από την πλευρά τους, αναγνώρισαν άμεσα τις ευκαιρίες, με πάνω από το 60% των κινεζικών εισαγωγών να μεταφέρονται από ελληνόκτητα πλοία και περίπου τις μισές εξαγωγές. Ειδικότερα, η κατασκευή άνω των 400 ελληνόκτητων πλοίων στην Κίνα μέσα σε 10-15 χρόνια, κατέστησε τους Έλληνες εφοπλιστές τους σημαντικότερους πελάτες των κινεζικών ναυπηγείων.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.

Μπορεί επίσης να σας αρέσει
WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com