G7 και ΕΕ εξετάζουν πλήρη απαγόρευση ναυτιλιακών υπηρεσιών για το ρωσικό πετρέλαιο
Νέα μέτρα στοχεύουν στη μείωση των εσόδων της Ρωσίας, που χρηματοδοτούν τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Χώρες της G7 και η Ευρωπαϊκή Ένωση διεξάγουν συζητήσεις σχετικά με την επιβολή πλήρους απαγόρευσης ναυτιλιακών υπηρεσιών, ως μέρος μιας στρατηγικής για τον περιορισμό των εσόδων που αποκομίζει η Ρωσία από τις πωλήσεις πετρελαίου, τα οποία χρηματοδοτούν την πολεμική της προσπάθεια στην Ουκρανία. Σύμφωνα με έξι πηγές που επικαλείται το Reuters, η κίνηση αυτή θα μπορούσε να επηρεάσει σημαντικά την οικονομική ροή της Ρωσίας, η οποία εξάγει πάνω από το ένα τρίτο του πετρελαίου της μέσω δυτικών δεξαμενοπλοίων, κυρίως προς την Ινδία και την Κίνα, αξιοποιώντας δυτικές ναυτιλιακές υπηρεσίες.
Περίπου τα δύο τρίτα του ρωσικού πετρελαίου μεταφέρονται πλέον μέσω του λεγόμενου «σκιώδους στόλου», που περιλαμβάνει εκατοντάδες δεξαμενόπλοια που λειτουργούν εκτός του δυτικού πλαισίου ελέγχου και ναυτιλιακών προτύπων. Εάν επιβληθεί η προτεινόμενη απαγόρευση, η Ρωσία θα αναγκαστεί να επεκτείνει περαιτέρω αυτόν τον στόλο.
Το 2022, η G7 είχε ήδη επιβάλει ανώτατο όριο τιμών στο ρωσικό πετρέλαιο, με στόχο να περιορίσει τα έσοδα του Κρεμλίνου μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Ωστόσο, επέτρεπε σε τρίτες χώρες να αγοράζουν ρωσικό πετρέλαιο χρησιμοποιώντας δυτικές υπηρεσίες, υπό την προϋπόθεση ότι οι αγοραστές πλήρωναν κάτω από το συγκεκριμένο ανώτατο όριο τιμής.
Η προτεινόμενη απαγόρευση ναυτιλιακών υπηρεσιών ενδέχεται να συμπεριληφθεί στο επόμενο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, το οποίο αναμένεται να παρουσιαστεί στις αρχές του 2026. Τρεις από τις έξι πηγές του Reuters ανέφεραν αυτή την πιθανότητα. Η Ευρωπαϊκή Ένωση των 27 χωρών επιθυμεί να λάβει έγκριση για την απαγόρευση σε συνεργασία με τη G7 πριν την επίσημη υποβολή της πρότασης για το πακέτο κυρώσεων, σύμφωνα με δύο από τις πηγές.
Οι ανώνυμες πηγές, λόγω της ευαισθησίας του θέματος, αποκάλυψαν ότι Βρετανοί και Αμερικανοί αξιωματούχοι έχουν ήδη ξεκινήσει τεχνικές συζητήσεις στο πλαίσιο της G7. Οποιαδήποτε τελική απόφαση από τις ΗΠΑ θα εξαρτηθεί από τις πιέσεις που θα ασκήσει η διοίκηση του Προέδρου Τραμπ, καθώς συνεχίζονται οι ειρηνευτικές συνομιλίες που μεσολαβεί η Ουάσινγκτον μεταξύ Ουκρανίας και Ρωσίας.
Παρόλο που η G7 και η ΕΕ έχουν σχεδόν εξαλείψει τις εισαγωγές ρωσικού πετρελαίου από το 2022, το νέο μέτρο θα αποτελέσει ένα σημαντικό βήμα προς μια ολοκληρωτική απαγόρευση συναλλαγών με το ρωσικό αργό πετρέλαιο και τα παράγωγά του, επεκτείνοντας τους περιορισμούς όχι μόνο στις εισαγωγές, αλλά και στις ναυτιλιακές υπηρεσίες και τη μεταφορά.
Για να παρακάμψει το πλαφόν τιμών, η Ρωσία έχει ήδη στραφεί σε πλοία ιδιοκτησίας της για να αποστείλει μεγάλο μέρος του πετρελαίου της στην Ασία. Πολλά από αυτά τα πλοία υπόκεινται σε κυρώσεις από τη Δύση, είναι παλαιά, με ασαφή ιδιοκτησία και πλέουν χωρίς δυτική ασφάλιση.
Η κυβέρνηση του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Τζο Μπάιντεν, είχε υποστηρίξει ότι εάν η Ρωσία δαπανούσε περισσότερα χρήματα για δεξαμενόπλοια, θα διέθετε λιγότερα κεφάλαια για τον πόλεμο στην Ουκρανία. Ωστόσο, η κυβέρνηση Τραμπ είχε δείξει μεγαλύτερη επιφύλαξη σχετικά με το ανώτατο όριο τιμών και αρνήθηκε να στηρίξει τη Βρετανία, την ΕΕ και τον Καναδά στην πρότασή τους να μειώσουν το ανώτατο όριο για το αργό πετρέλαιο από 60 δολάρια ανά βαρέλι σε 47,6 δολάρια ανά βαρέλι τον Σεπτέμβριο του 2025.