Η σκοτεινή πλευρά του “sharenting”: Πώς οι αναρτήσεις γονέων εκθέτουν τα παιδιά σε κινδύνους
Η ιρλανδική Αρχή Προστασίας Δεδομένων αφυπνίζει γονείς για τους κινδύνους της υπερβολικής κοινοποίησης προσωπικών στοιχείων των παιδιών στα social media.
Μια πρόσφατη μελέτη από τον γαλλικό οργανισμό «Fondation pour l’Enfance» αποκαλύπτει ένα ανησυχητικό στατιστικό στοιχείο: το 50% του υλικού, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών και βίντεο παιδιών, που εντοπίζεται σε φόρουμ παιδικής πορνογραφίας, είχε αρχικά δημοσιευτεί από τους ίδιους τους γονείς στα social media. Αυτό το φαινόμενο, γνωστό ως “sharenting” (συνδυασμός των λέξεων share και parenting), υπογραμμίζει τους κινδύνους που προκύπτουν από την υπερβολική κοινοποίηση προσωπικών πληροφοριών και στιγμιότυπων της ζωής των παιδιών στο διαδίκτυο.
Στο πλαίσιο αυτό, η ιρλανδική Αρχή Προστασίας Δεδομένων (DPC) κυκλοφόρησε στα τέλη Νοεμβρίου μια συγκλονιστική διαφήμιση-βίντεο, στο πλαίσιο της καμπάνιας «Pause before you post» (σταμάτα πριν ποστάρεις). Ο στόχος της καμπάνιας είναι να ευαισθητοποιήσει τους γονείς σχετικά με τους κινδύνους που ενέχει η κοινοποίηση φαινομενικά αθώων αναρτήσεων για τα παιδιά τους.
Στο βίντεο, η μικρή Éabha βρίσκεται σε ένα εμπορικό κέντρο με τους γονείς της. Ένας άγνωστος άνδρας την χαιρετά ονομαστικά, γεγονός που την τρομάζει, καθώς δεν τον αναγνωρίζει. Λίγο αργότερα, μια άγνωστη γυναίκα της εύχεται “Χρόνια Πολλά” για τα επερχόμενα γενέθλιά της. Επιπλέον, ένας άνδρας σε ένα μπαρ γνωρίζει λεπτομέρειες για την επιστροφή της Éabha στις αθλητικές της δραστηριότητες, την ημέρα της προπόνησης και την καθυστέρηση του πατέρα της στην παραλαβή της.
Στη συνέχεια, ο άγνωστος άνδρας χρησιμοποιεί το κινητό του για να κατεβάσει φωτογραφίες της Éabha από διάφορες δραστηριότητες, τις οποίες είχε αναρτήσει ο πατέρας της στα social media, και τις αποθηκεύει. Το βίντεο κορυφώνεται με τους γονείς και την Éabha να δείχνουν έκπληκτοι και φοβισμένοι μπροστά στο γεγονός ότι άγνωστοι γνωρίζουν τόσα πολλά για το παιδί τους.
Το μήνυμα της ιρλανδικής Αρχής Προστασίας Δεδομένων είναι σαφές: “Κάθε φορά που μοιράζεστε τη ζωή τους στο διαδίκτυο, διακινδυνεύετε να μοιραστείτε τα προσωπικά τους δεδομένα με τον κόσμο. Σταμάτα πριν ποστάρεις.”
Η διαφήμιση έχει ήδη συγκεντρώσει 12.000 προβολές στη σελίδα της DPC στο Youtube, ενώ στο Instagram έχει αποσπάσει ένα εκατομμύριο likes και πάνω από 4.500 σχόλια, υπογραμμίζοντας την έντονη ανταπόκριση και το ενδιαφέρον του κοινού για αυτό το κρίσιμο ζήτημα.