Ο “φθηνός” καφές που αναστατώνει το Βερολίνο: Επιθέσεις, καταγγελίες και έντονος προβληματισμός
Η αλυσίδα καφέ Life Among People (LAP Coffee) φέρνει αναταραχή στην αγορά, με χαμηλές τιμές, εχθρούς και προσπάθειες για αποκλιμάκωση.
Συζητήσεις και αντιδράσεις πυροδοτεί στο Βερολίνο η αλυσίδα καφέ Life Among People (LAP Coffee), η οποία με τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές της, όπως ένα καπουτσίνο στα 2,5 ευρώ, έχει γίνει αντικείμενο τόσο έντονου ενδιαφέροντος όσο και βίαιων επιθέσεων. Την ίδια στιγμή, επαγγελματίες του κλάδου εκφράζουν ανησυχίες για την πίεση που δέχονται οι μικρές επιχειρήσεις και τον κίνδυνο ενός κύματος εκτοπισμού τους από την αγορά.
Η LAP Coffee, που ιδρύθηκε το 2023 από τους Ραλφ Χάγκε και Τονάλι Αρεόλα, πρώην στελέχη μεγάλων εταιρειών ηλεκτρονικών παραγγελιών, έχει ήδη επεκταθεί με 24 καταστήματα σε Βερολίνο, Αμβούργο και Μόναχο. Οι τιμές της, που ανέρχονται περίπου στο μισό από τις συνηθισμένες στα περισσότερα καφέ της γερμανικής πρωτεύουσας, έχουν προσελκύσει ένα μεγάλο κοινό, αλλά έχουν επίσης προκαλέσει την αντίδραση άλλων.
Στα τέλη Οκτωβρίου, η αλυσίδα έγινε στόχος επιθέσεων με μπογιές, με τέσσερα καταστήματα στο Βερολίνο να υφίστανται ζημιές σε τζαμαρίες και προσόψεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, βρέθηκαν και τρικάκια, ενώ η αστυνομία διερευνά τα περιστατικά.
Ιδιοκτήτες καφέ που βρίσκονται κοντά σε καταστήματα της LAP αναφέρουν μείωση των πωλήσεων, ιδίως στους καφέδες “στο χέρι”. Ο Φίλιπ Ράιχελ, ιδιοκτήτης του Isla Coffee, εξέφρασε την ανησυχία του για τη στρατηγική τιμών της αλυσίδας, τονίζοντας την προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια για την ανάδειξη της αξίας του ποιοτικού καφέ. Προειδοποίησε ότι η περαιτέρω επέκταση της LAP θα μπορούσε να αφαιρέσει πελάτες από καθιερωμένες επιχειρήσεις, ειδικά σε πολυσύχναστες περιοχές. Σημειώνεται ότι σε δημοφιλείς γειτονιές όπως το Μίτε και το Πρεντσλάουερ Μπεργκ, οι τιμές του καφέ φτάνουν ακόμη και τα 6 ευρώ, ενώ η LAP προσφέρει εσπρέσο με 1,5 ευρώ και flat white με 3 ευρώ.
Παράλληλα, μια ανώνυμη ιστοσελίδα έχει δημοσιεύσει καταγγελίες εναντίον της εταιρείας, που αφορούν ισχυρισμούς περί εκμετάλλευσης, παρεμπόδισης δημιουργίας συνδικάτων και αθέμιτης χρήσης δεδομένων πελατών. Αν και δεν έχει διαπιστωθεί σύνδεση με τις επιθέσεις με μπογιές, οι διαχειριστές της ιστοσελίδας ανέφεραν ότι η καμπάνια έχει αναδείξει σημαντικές ανησυχίες.
Ο ιδρυτής της LAP Coffee, Ραλφ Χάγκε, δήλωσε στο Euronews ότι πίσω από την εταιρεία δεν υπάρχει καμία μεγάλη τεχνολογική επιχείρηση και ότι δεν επιδιώκει τη δημιουργία μονοπωλίου. Τόνισε ότι ανταγωνίζεται “αλυσίδες και κάψουλες” και ότι δεν στοχεύει να πλήξει την τοπική κοινότητα του καφέ. Σύμφωνα με τον ίδιο, ο προσιτός καφές αυξάνει τη συνολική ζήτηση και ενισχύει την κίνηση στην πόλη. Αναφέρθηκε επίσης σε περιβαλλοντικές πρωτοβουλίες, όπως η συνεργασία με την υπηρεσία καθαριότητας για την τοποθέτηση επιπλέον κάδων. “Ακόμη προσπαθώ να καταλάβω πώς ένας καπουτσίνο των 2,50 ευρώ μπορεί να προκαλέσει τέτοια αναστάτωση στη Γερμανία”, δήλωσε χαρακτηριστικά. Για τις επιθέσεις με μπογιές, εξέφρασε τον σεβασμό του προς το προσωπικό που δέχθηκε επίθεση στο χώρο εργασίας του.
Ωστόσο, δεν συμμερίζονται όλοι οι επιχειρηματίες τις ανησυχίες που προκαλεί η LAP. Η Λεόνι Λενσίνας, ιδιοκτήτρια του καφέ “A Never Ever Ending Love Story”, τόνισε ότι ο ανταγωνισμός είναι αναπόφευκτος και ότι οι επαγγελματίες πρέπει να εστιάζουν στα μοναδικά χαρακτηριστικά της δουλειάς τους. Σχετικά με την κριτική περί πόρων, ανέφερε ότι “ο καθένας μπορεί να παρουσιάσει μια ιδέα και να αναζητήσει επενδυτές” και ότι η επιτυχία ορισμένων ιδεών είναι φυσιολογική στην αγορά.
Οι 24 επιχειρήσεις της LAP αποτελούν ένα μικρό ποσοστό της συνολικής αγοράς, καθώς στο Βερολίνο λειτουργούν πάνω από 1.100 καφετέριες, στο Αμβούργο περίπου 500 και στο Μόναχο σχεδόν 450. Ο Χάγκε υπογράμμισε ότι το επιχειρηματικό τοπίο της γερμανικής πρωτεύουσας είναι ευρύ, με διάφορους τύπους καταστημάτων, και ότι η LAP απευθύνεται σε όσους αναζητούν “έναν καλό καφέ γρήγορα και σε δίκαιη τιμή”.