Γερμανική εγκράτεια στα χριστουγεννιάτικα δώρα: Οικονομική αβεβαιότητα οδηγεί σε μειωμένες δαπάνες
Οι πολίτες της Γερμανίας προγραμματίζουν να ξοδέψουν σημαντικά λιγότερα χρήματα για τις γιορτές, καθώς ο πληθωρισμός, η αδύναμη οικονομία και οι φόβοι για την αγορά εργασίας επηρεάζουν την καταναλωτική διάθεση.
Οι Γερμανοί αναμένεται να εμφανίσουν φέτος σημαντικά μειωμένη αγοραστική δύναμη όσον αφορά τα χριστουγεννιάτικα δώρα. Σύμφωνα με έρευνα του ινστιτούτου YouGov για λογαριασμό του Γερμανικού Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου (HDE), ο μέσος Γερμανός θα ξοδέψει φέτος 263 ευρώ, ποσό κατά 34% χαμηλότερο σε σύγκριση με πέρσι. Μόλις ένας στους δέκα πολίτες σκοπεύει να αυξήσει τις δαπάνες του, ενώ ένα αξιοσημείωτο 6% δηλώνει ότι δεν θα προσφέρει δώρα καθόλου.
Παρόμοια εικόνα προκύπτει και από έρευνα της εταιρείας συμβούλων EY, η οποία καταγράφει τη μέση δαπάνη στα 259 ευρώ ανά άτομο. Αναλυτές, όπως ο Ντιρκ Σενγκ της EY, αποδίδουν αυτή την τάση στον υψηλό πληθωρισμό των προηγούμενων ετών, στην παρούσα αδύναμη οικονομική κατάσταση και στην αναζωπύρωση των ανησυχιών για την αγορά εργασίας.
Η Καταρίνα Γκανγκλ, διευθύντρια του Ινστιτούτου για την Καταναλωτική Συμπεριφορά, χαρακτηρίζει το καταναλωτικό κλίμα στη Γερμανία ως “κακό”. Επισημαίνει ότι η επιθυμία των πολιτών για εξοικονόμηση είναι πιο έντονη από ποτέ, επηρεασμένη από τη γενικότερη γεωπολιτική αβεβαιότητα και τους φόβους για νέα αύξηση του πληθωρισμού.
Σύμφωνα με τον Γιοχάνες Μπέρεντζεν, διευθυντή της εταιρείας συμβούλων BBE, το “κυνήγι προσφορών” θα αποτελέσει το κύριο χαρακτηριστικό της εορταστικής περιόδου. Η επερχόμενη Black Friday, στις 28 Νοεμβρίου, αναμένεται να δώσει τις πρώτες ενδείξεις, καθώς οι καταναλωτές συγκρίνουν τις τιμές πιο εντατικά και αναβάλλουν αγορές που δεν θεωρούν απολύτως απαραίτητες.
Για το λιανικό εμπόριο, η περίοδος των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς είναι κρίσιμη, αντιπροσωπεύοντας το 18% του συνολικού ετήσιου τζίρου. Ωστόσο, ο πρόεδρος του HDE, Αλεξάντερ φον Πρέεν, εκφράζει την επιφυλακτικότητα και την απαισιοδοξία πολλών εμπόρων. Όπως αναφέρει, το 80% των καταναλωτών θα είναι πιο συγκρατημένο στις δαπάνες του, ενώ το 83% θα δίνει προτεραιότητα στην τιμή κατά τη λήψη αποφάσεων αγοράς.
Οι δημοφιλείς κατηγορίες για χριστουγεννιάτικα δώρα περιλαμβάνουν παιχνίδια, βιβλία, καλλυντικά και δωροεπιταγές. Ωστόσο, δίνονται και ρούχα, παπούτσια, αλλά και μετρητά. Παρόλο που ένας στους τρεις αγοράζει τα δώρα του online, το ποσοστό αυτό παρουσιάζει σταθερή αύξηση.