Τέλος εποχής για τα τρόλεϊ: Από την Ακτή Μιαούλη στα ηλεκτρικά λεωφορεία
Ο Πειραιάς αποχαιρετά τα ιστορικά οχήματα μετά από 70 χρόνια, ανοίγοντας τον δρόμο για την ηλεκτροκίνηση και την αναβάθμιση του αστικού τοπίου.
Τον Νοέμβριο του 1953, η πόλη αποχαιρετούσε τις γραμμές του τραμ, υποδεχόμενη τα πρώτα τρόλεϊ που θα άλλαζαν την εικόνα των μετακινήσεων για τις επόμενες δεκαετίες. Σήμερα, σχεδόν εβδομήντα χρόνια μετά, η τεχνολογική πρόοδος φέρνει μια νέα επανάσταση: την αντικατάσταση των τρόλεϊ από ηλεκτροκίνητα λεωφορεία.
Η Ακτή Μιαούλη στον Πειραιά αποτέλεσε την αφετηρία αυτής της αλλαγής, με την έναρξη της διαδικασίας απόσυρσης των τρόλεϊ την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου. Συνεργεία έκοψαν το πρώτο καλώδιο στις 10:30 το πρωί, σηματοδοτώντας την αρχή του τέλους για ένα κεφάλαιο των αστικών συγκοινωνιών.
Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις, άνω του 70% του δικτύου των καλωδίων θα καταργηθεί, ξεκινώντας από τον Πειραιά. Ήδη από τη Δευτέρα, οι γραμμές 17 και 20 έχουν αντικατασταθεί από ηλεκτρικά λεωφορεία, σηματοδοτώντας τη μετάβαση σε μια πιο φιλική προς το περιβάλλον μετακίνηση.
Ο Αναπληρωτής Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, τόνισε ότι η ίδια “καθαρή ενέργεια” που παρείχαν τα τρόλεϊ για δεκαετίες, πλέον προσφέρεται από τα ηλεκτρικά λεωφορεία. Ο δήμαρχος Πειραιά, Γιάννης Μώραλης, υπογράμμισε τα οφέλη αυτής της μετάβασης, αναφέροντας ότι θα φέρει “οικονομία στον πολίτη, οικονομία στο ελληνικό κράτος, εκσυγχρονισμό και αισθητική αναβάθμιση της πόλης”.
Ωστόσο, οι απόψεις για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα των δύο συστημάτων διίστανται. Ο Γιώργος Γιολδάσης, μέλος του Σωματείου Εργαζομένων στα Τρόλεϊ, επισημαίνει ότι ένα ηλεκτρικό λεωφορείο θα κοστίσει περίπου 100.000 ευρώ για αντικατάσταση μπαταριών εντός οκταετίας, ενώ ένα τρόλεϊ έχει διάρκεια ζωής 24 ετών χωρίς σημαντικές επιπλέον δαπάνες.
Παρόλα αυτά, τα στοιχεία του ΟΑΣΑ δείχνουν ότι το κόστος ανά χιλιόμετρο για ένα τρόλεϊ ανέρχεται σε 5,5 ευρώ, σε αντίθεση με τα 2,5 ευρώ που κοστίζει ένα ηλεκτρικό λεωφορείο. Αυτή η διαφορά εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε εξοικονόμηση λειτουργικού κόστους άνω του 50%, ενώ αναμένονται και 20.000.000 ευρώ εξοικονόμησης από τη συντήρηση και αντικατάσταση του δικτύου.
Η αποξήλωση των καλωδίων στον Πειραιά αναμένεται να επιτρέψει στο τραμ να φτάνει πλέον απευθείας έξω από το λιμάνι, ολοκληρώνοντας την αναμόρφωση της περιοχής.