Αμερικανοί ξοδεύουν για χριστουγεννιάτικα δώρα πάνω από 1 τρισεκατομμύριο δολάρια, ξεπερνώντας κάθε προσδοκία
Παρά την αβεβαιότητα, ο πληθωρισμός και οι δασμοί δεν πτοούν τους καταναλωτές, με το ηλεκτρονικό εμπόριο και την τεχνητή νοημοσύνη να πρωταγωνιστούν
Οι αμερικανικές δαπάνες για τις γιορτές των Χριστουγέννων αναμένεται να φτάσουν σε ιστορικά υψηλά επίπεδα, παρά τις μακροοικονομικές αβεβαιότητες που προκαλούνται από τον πληθωρισμό και τους δασμούς, μετά από ένα πρωτοφανές πάγωμα του προϋπολογισμού.
«Οι καταναλωτές παραμένουν αρκετά ανήσυχοι για τον πληθωρισμό», σημειώνει ο Μαρκ Μάθιους, επικεφαλής οικονομολόγος της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής (NRF). Όπως αναφέρει ο κ. Μάθιους, πρέπει να ανατρέξουμε στην αρχή της δεκαετίας του 1980, πριν από την πανδημία, για να βρούμε τόσο χαμηλό ηθικό. Ωστόσο, με την πάροδο των ετών, οι καταναλωτές έχουν αποδειχθεί διατεθειμένοι να ξοδεύουν, ανεξάρτητα από τη διάθεσή τους.
Έτσι, η NRF προβλέπει ότι οι δαπάνες για τις γιορτές, που εκτείνονται από την 1η Νοεμβρίου έως τις 31 Δεκεμβρίου, θα ξεπεράσουν το 1 τρισεκατομμύριο δολάρια για πρώτη φορά, με ετήσια αύξηση 3,7% έως 4,2%, ενώ για το 2024 εκτιμάται στο 4,3%.
Το 43ήμερο κλείσιμο της κυβέρνησης, το οποίο έθεσε εκατοντάδες χιλιάδες κυβερνητικούς υπαλλήλους σε άδειες άνευ αποδοχών, προκάλεσε αρχικά πτώση στη ζήτηση και στα έσοδα του ιδιωτικού τομέα, μια κατάσταση που αναμενόταν να ανακάμψει μετά την άρση του στις 12 Νοεμβρίου. Ωστόσο, οι σαρωτικοί δασμοί που επέβαλε ο Ντόναλντ Τραμπ ενδέχεται να επηρεάσουν ορισμένα προϊόντα, αν και οι ειδικοί εκτιμούν ότι ο ισχυρός ανταγωνισμός θα μετριάσει τις επιπτώσεις.
«Βλέπουμε μια σκόπιμη και αποφασιστική προσέγγιση για να αποφευχθεί η μετακύλιση των αυξήσεων των δασμών στον καταναλωτή», εξηγεί ο Ματ Σέι, πρόεδρος της NRF. Ο ανταγωνισμός, ειδικά από τους ηλεκτρονικούς εμπόρους λιανικής, αναμένεται να αποτρέψει μια μαζική αύξηση των τιμών. Η τιμή και η δωρεάν αποστολή αποτελούν δύο «πολύ σημαντικούς παράγοντες» για τους αγοραστές, σύμφωνα με τον Βιβέκ Πάντια, αναλυτή της Adobe Digital Insights.
Το μερίδιο του ηλεκτρονικού εμπορίου αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω, φτάνοντας τα 253,4 δισεκατομμύρια δολάρια (+5,3% σε ετήσια βάση), σύμφωνα με την Adobe Analytics. Αυτό περιλαμβάνει ένα ημερήσιο ρεκόρ 5 δισεκατομμυρίων δολαρίων κατά τη διάρκεια των δέκα ημερών της «Black Friday» και της «Cyber Week».
«Δεδομένου του μακροοικονομικού περιβάλλοντος (…), μια αύξηση 5,3% δεν είναι τόσο άσχημη», αναφέρει ο κ. Πάντια, επισημαίνοντας ότι οι αγορές ξεκίνησαν από τον Οκτώβριο (+8,2%) για να επωφεληθούν από ενέργειες όπως η Prime Day της Amazon. Η κορύφωση των πωλήσεων αναμένεται την Παρασκευή, με τις μεγαλύτερες εκπτώσεις (-28% κατά μέσο όρο), και τη Δευτέρα, κατά τη διάρκεια της «Cyber Week», ιδιαίτερα για ηλεκτρονικά είδη.
Για την Στεφανί Γκισάρ, οικονομολόγο στο Conference Board, οι Αμερικανοί καταναλωτές θα «επιδείξουν αυτοσυγκράτηση μετά από αρκετά χρόνια αρκετά υψηλού πληθωρισμού». Σύμφωνα με την ετήσια μελέτη του Conference Board, οι Αμερικανοί έχουν μειώσει τις δαπάνες των διακοπών τους (δώρα και διακόσμηση) κατά μέσο όρο κατά 990 δολάρια, μια μείωση 6,9% σε ετήσια βάση. Προσαρμοσμένο για τον πληθωρισμό, το ποσό αυτό είναι «πολύ κάτω από τα επίπεδα πριν από την πανδημία», ενώ οι Αμερικανοί σχεδιάζουν να δώσουν στους αγαπημένους τους αυτό που «χρειάζονται και όχι αυτό που θέλουν».
Αξιοσημείωτη είναι η άνοδος της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης (AI), όπως το ChatGPT και το Gemini, η οποία βοηθά τους καταναλωτές στην εύρεση ιδεών για δώρα ή/και στην αποκάλυψη των καλύτερων προσφορών. Τον Οκτώβριο, η επισκεψιμότητα που δημιουργείται από AI σε ιστότοπους ηλεκτρονικού εμπορίου αυξήθηκε κατά 1.200% σε ετήσια βάση, ενώ οι χρήστες αυτοί είχαν 16% περισσότερες πιθανότητες να ολοκληρώσουν μια αγορά, σύμφωνα με την Adobe. «Αυτό δείχνει ότι με τα εργαλεία AI, οι καταναλωτές είναι καλύτερα ενημερωμένοι και σε θέση να εντοπίσουν τους πωλητές που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες τους», αναφέρει η εταιρεία.
Μια άλλη ισχυρή τάση είναι το «κοινωνικό εμπόριο» (Social Commerce), το οποίο προέρχεται από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ιδιαίτερα από τους influencers. Πρόκειται για ένα «απίστευτα σημαντικό» φαινόμενο φέτος, σύμφωνα με τον κ. Πάντια, καθώς οι influencers γίνονται εξαιρετικά αποτελεσματικοί στην παροχή γενναιόδωρων προωθητικών κωδικών ή προνομίων. Σχετικά με τα κορυφαία προϊόντα, οι ειδικοί αναφέρουν τη νέα κονσόλα Nintendo Switch 2 και το iPhone 17, καθώς και τις οικιακές συσκευές και τον εξοπλισμό ανακαίνισης, καθώς οι οικονομικές αβεβαιότητες αποτρέπουν πολλούς Αμερικανούς από το να μετακομίσουν.