Η επήρεια του κορωνοϊού στην ζήτηση πετρελαίου
Η επέλαση του κορωνοϊού φαίνεται να επηρεάζει την ζήτηση πετρελαίου
Η επέλαση του κορωνοϊού φαίνεται να επηρεάζει ακόμα και τη ζήτηση αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων, γεγονός που αποτυπώνεται πλέον και από τις κινήσεις των σούπερ τάνκερ. Πλέον εγχώριες και ξένες εταιρείες έχουν κλείσει προσωρινά ή υπολειτουργούν σε μια προσπάθεια να αναχαιτιστεί η επιδημία.
Ενδεικτικό της κατάστασης, είναι το γεγονός ότι, πετρελαιοφόρα βρίσκονται ήδη εκεί για είκοσι ή περισσότερες ημέρες, ενώ συνήθως δεν παραμένουν περισσότερες από πέντε ημέρες για να παραδώσουν το φορτίο τους, με στοιχεία του Bloomberg που συγκεντρώθηκαν έως τις 12 Φεβρουαρίου. Τα τάνκερ αυτά εξακολουθούν και είναι γεμάτα με πετρέλαιο και άλλα παρόμοια προϊόντα, καθώς κανείς δεν βιάζεται να τα ξεφορτώσει. Πρόκειται για τάνκερ που γέμισαν με καύσιμα στη Νορβηγία ή σε λιμάνια της Μέσης Ανατολής με προορισμό την Κίνα.
Η Κίνα πριν από το ξέσπασμα της επιδημίας ήταν η χώρα με τις μεγαλύτερες εισαγωγές πετρελαίου στον κόσμο. Η Σαντόνγκ βρίσκεται στην Ανατολική Κίνα και αποτελεί τη βάση πολλών πετρελαϊκών εταιρειών της χώρας και ως αποτέλεσμα λιμάνι με μεγάλη διακίνηση πετρελαίου.
Τα πλοία δένουν τώρα στα ανοιχτά της Σαντόνγκ, καθώς τα διυλιστήρια σε όλη τη χώρα έχουν μειώσει σημαντικά την παραγωγή. Τα αποθέματα πετρελαίου της Κίνας έχουν αυξηθεί σημαντικά επειδή δεν καταναλώνονται. Επίσης έχει πέσει κατακόρυφα η ζήτηση για καύσιμα όπως η αμόλυβδη και το πετρέλαιο κίνησης επειδή λόγω του κορωνοϊού έχουν σταματήσει τα ταξίδια και γενικότερα οι μετακινήσεις πολύ μεγάλου μέρους του πληθυσμού της χώρας.
Πληροφορίες του Bloomberg αναφέρουν, ότι ο ρυθμός επεξεργασίας πετρελαίου και συναφών προϊόντων από τις εγκαταστάσεις στη Σαντόνγκ έχει μειωθεί στο μισό μέσα στον Φεβρουάριο. Το διεθνές λιμάνι Qingdao έχει ανακοινώσει ότι έχουν μειωθεί οι ρυθμοί εκφόρτωσης και επεξεργασίας αργού πετρελαίου.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι οι διυλίσεις καυσίμων στην Κίνα έχουν μειωθεί κατά 15%. Πρόκειται για μείωση της ημερήσιας κατανάλωσης πετρελαίου στη χώρα κατά 2 εκατ. βαρέλια. Υπήτξαν μάλιστα περιπτώσεις όπου επιχειρήθηκε η ολική ακύρωση τεράστιων παραγγελιών λόγω της έλλειψης εγχώριας ζήτησης.
Την ίδια στιγμή η μείωση της ζήτησης για πετρέλαιο από την Κίνα έχει γίνει αισθητή σε όλον τον κόσμο. Τα μέλη του OPEC και η Ρωσία έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν το ενδεχόμενο νέας μείωσης στην παραγωγή για να στηριχτούν οι τιμές και να μη μειωθούν πολύ τα έσοδα των πετρελαιοπαραγωγών χωρών.
Καθώς τα αποθέματα πετρελαίου στην Κίνα και σε άλλες χώρες αυξάνονται λόγω της μείωσης στη ζήτηση, πολλές εταιρείες αναζητούν τώρα τρόπους να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες που ήδη έχουν στα χέρια ή έχουν παραγγείλει.
Είναι ενδεικτικό ότι μεγάλες εταιρείες, όπως οι Royal Dutch Shell, Vitol και Litasco, αναζητούν αυτό το διάστημα να μισθώσουν σούπερ τάνκερ όχι για να μεταφέρουν αλλά για να αποθηκεύσουν μεγάλες ποσότητες πετρελαίου. Αυτό συμβαίνει καθώς λόγω της επιδημίας πολλοί πελάτες θέλουν να αναβάλουν ή να καθυστερήσουν παραδόσεις πετρελαίου, όπως ανέφεραν πηγές στο Bloomberg.
Ήδη δύο εταιρείες διαχείρισης σούπερ τάνκερ είχαν αποκαλύψει από την προηγούμενη εβδομάδα ότι έχει αυξηθεί σημαντικά η ζήτηση για την αποθήκευση πετρελαίου. Πρόκειται για ένδειξη του πόσο πολύ έχει μειωθεί η ζήτηση, αφού συνήθως η αποθήκευση πετρελαίου στη θάλασσα είναι πιο ακριβή από την αποθήκευση στην ξηρά.