Έλληνες και Τεχνητή Νοημοσύνη: Νέα εποχή στην οικονομική διαχείριση
Έρευνα αποκαλύπτει αυξημένη εμπιστοσύνη και χρήση AI για θέματα οφειλών, με βελτιωμένη έγκαιρη αποπληρωμή.
Οι Έλληνες καταναλωτές υιοθετούν την Τεχνητή Νοημοσύνη (AI) με ταχύτερους ρυθμούς από τους Ευρωπαίους, αναγνωρίζοντας τις δυνατότητές της σε πολλούς τομείς, ιδιαίτερα στη διαχείριση των οφειλών και την οικονομική τους κατάσταση. Αυτό προκύπτει από την Ευρωπαϊκή Έκθεση Πληρωμών Καταναλωτών του Ομίλου Intrum για το 2025, η οποία δημοσιεύτηκε σήμερα πανευρωπαϊκά.
Η έκθεση καταγράφει σημαντική αύξηση στην εξοικείωση και την εμπιστοσύνη των Ελλήνων καταναλωτών στις λύσεις που προσφέρει η Τεχνητή Νοημοσύνη. Ενδεικτικό της ωρίμανσης αυτής της τάσης είναι η βελτίωση του ποσοστού έγκαιρης αποπληρωμής των οφειλών, το οποίο ανέρχεται πλέον στο 67% για το 2025, από 45% που ήταν το 2023.
Σύμφωνα με την έρευνα, το 34% των συμμετεχόντων νιώθει πιο άνετα να μοιράζεται την οικονομική του κατάσταση με ένα AI bot παρά με άνθρωπο. Επιπλέον, το 38% των Ελλήνων δηλώνει ότι θα αισθανόταν λιγότερη κριτική στάση αν συζητούσε για τις καθυστερημένες οφειλές του με ένα ρομπότ Τεχνητής Νοημοσύνης, ποσοστό αυξημένο κατά 10 μονάδες σε σχέση με το 2024. Σχεδόν 4 στους 10 πιστεύουν επίσης ότι η Τεχνητή Νοημοσύνη μπορεί να συμβάλει στον περιορισμό προκαταλήψεων στις πρακτικές είσπραξης οφειλών, καθιστώντας τη διαδικασία δικαιότερη.
Επιπλέον, ένας στους τρεις Έλληνες χρησιμοποιεί εργαλεία όπως το ChatGPT για την κατανόηση οικονομικών όρων, ποσοστό που προσεγγίζει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Παράλληλα, η ανησυχία για την επίδραση της Τεχνητής Νοημοσύνης στην ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων μειώνεται σταθερά, με μόνο το 23% των ερωτηθέντων να μην τη θεωρεί σημείο προβληματισμού.
Η έρευνα, η οποία περιλαμβάνει απαντήσεις από πάνω από 20.000 άτομα σε 20 ευρωπαϊκές χώρες, αποτυπώνει επίσης σημάδια μεγαλύτερης ωριμότητας στη συνολική καταναλωτική συμπεριφορά. Οι αυθόρμητες online αγορές μειώνονται αισθητά, καθώς μόνο το 25% δηλώνει ότι αγοράζει παρορμητικά, σε σύγκριση με δύο χρόνια πριν, ενώ ο ευρωπαϊκός μέσος όρος είναι στο 30%. Τέλος, το 15% αναγνωρίζει ότι η πίεση από lifestyle πρότυπα στα social media τους έχει οδηγήσει σε αγορές και πρόσθετες οφειλές, μια υπενθύμιση της ισχυρής επίδρασης που ασκεί το ψηφιακό περιβάλλον στις οικονομικές επιλογές.