Γ. Κεφαλογιάννης: Με νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» και στον τομέα των μεταφορών
Ο τομέας των μεταφορών ευθύνεται για το 25% της ατμοσφαιρικής ρύπανσης και συμβάλλει στην κλιματική αλλαγή σε παγκόσμιο επίπεδο. Αποτελεί βασική αιτία της ηχορύπανσης, της κυκλοφοριακής συμφόρησης, αλλά και των τροχαίων ατυχημάτων και ανθρώπινων απωλειών, ανέφερε μεταξύ άλλων ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννης Κεφαλογιάννης μιλώντας στο συνέδριο του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) με τίτλο «Green Deal Greece 2021», σε συνεργασία με τους εξειδικευμένους ενημερωτικούς ιστότοπους economix.gr και euractiv.gr, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ο υφυπουργός στην τοποθέτησή του στη θεματική συζήτηση του συνεδρίου με θέμα «Ηλεκτροκίνηση/βιώσιμη κινητικότητα/πράσινες μεταφορές» αναφέρθηκε στις πρωτοβουλίες που έχει λάβει και θα λάβει το υπουργείο με στόχο τη δημιουργία πόλεων φιλικότερων προς το περιβάλλον και τους κατοίκους της, στο πλαίσιο και δεσμεύσεων σε επίπεδο ΕΕ.
«Χρειαζόμαστε, καθαρούς τρόπους μετακίνησης, περπάτημα, ποδηλασία, πράσινες δημόσιες συγκοινωνίες και οχήματα χαμηλών ή μηδενικών ρύπων. Η επίτευξη αυτών των στόχων απαιτεί μια συνεκτική πολιτική με μακροχρόνιο σχεδιασμό και σταθερό προσανατολισμό», ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης, υπογραμμίζοντας ότι «κεντρικοί πυλώνες της είναι η μικροκινητικότητα και τα σχέδια βιώσιμης αστικής κινητικότητας, οι ευφυείς μεταφορές, η ηλεκτροκίνηση και η έξυπνη κινητικότητα που επηρεάζουν σημαντικά δύο άλλους κρίσιμους τομείς: την οδική ασφάλεια και την οικονομία».
Μιλώντας επιγραμματικά για τις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έδωσε έμφαση στη δημιουργία, πριν από λίγους μήνες, ενός νέου νόμου για τη Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα, όπου περιλαμβάνονται απλοί και ενιαίοι κανόνες για την εκπόνηση, εφαρμογή και εποπτεία των σχεδίων Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας από τους φορείς της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Επίσης αναφέρθηκε σε ζητήματα προσβασιμότητας, ηλεκτροκίνητων οχημάτων και υποδομών ηλεκτροκίνησης στους δήμους, πεζόδρομους, ποδηλατόδρομους, κυκλοφοριακές παρεμβάσεις κοντά σε σχολεία και περιοχές με αυξημένη κίνηση, και έργα αναβάθμισης της οδικής ασφάλειας.
Οι Δήμοι και οι Περιφέρειες διαθέτουν πλέον ένα χρήσιμο εργαλείο για να διεκδικήσουν χρηματοδότηση και υλοποιήσουν πολλά έργα που θα ομορφύνουν τις πόλεις τους, θα βελτιώσουν την ποιότητα των μετακινήσεων και το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, ανέφερε ο κ. Κεφαλογιάννης.
Μιλώντας για το δεύτερο κεφάλαιο του νόμου αναφέρθηκε στη μικροκινητικότητα, τα ηλεκτρικά πατίνια, τα ρόλερ και άλλα μέσα που κατέκλυσαν τις πόλεις σε όλο τον κόσμο, αιφνιδιάζοντας τις δημόσιες υπηρεσίες μεταφορών. Τόνισε επίσης ότι η Ελλάδα είναι από τις πρώτες χώρες που απέκτησε θεσμικό πλαίσιο το οποίο ρυθμίζει κανόνες κυκλοφορίας αυτών των μέσων.
Ο κ. Κεφαλογιάννης έκανε αναφορά και στον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης που έχει προκηρύξει το υπουργείο επισημαίνοντας ότι και τα 800 οχήματα θα είναι αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, τα 300 ηλεκτροκίνητα.
Επισήμανε ότι από το 2020 η κυβέρνηση εφαρμόζει ένα δυναμικό σχέδιο για την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, με σημαντικά κίνητρα για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων από ιδιώτες και επαγγελματίες. Το μητρώο περιλαμβάνει σήμερα 3.399 αμιγώς ηλεκτροκίνητα οχήματα, το εντυπωσιακό είναι όμως ότι περισσότερα από τα μισά, και συγκεκριμένα τα 1.868 από αυτά, έχουν ταξινομηθεί από τον Σεπτέμβριο του 2020, δηλαδή τους τελευταίους 9 μήνες, είπε ο κ. Κεφαλογιάννης, δείχνοντας την ισχυρή δυναμική, που οδηγεί σε εκτιμήσεις για διπλασιασμό του αριθμού των νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων σε σχέση με πέρυσι, και αποδεικνύοντας ότι τα κίνητρα έχουν αποτέλεσμα.
Τα καινούργια οχήματα αποτελούν με έναν τρόπο «συνδεδεμένες συσκευές» που μπορούν να υποστηρίξουν και άλλες υπηρεσίες, είπε ο κ. Κεφαλογιάννης και αναφέρθηκε στο πρωτοποριακό πρόγραμμα της Αστυπάλαιας (Astypalaia: Smart and Sustainable Island) που δίνει την ευκαιρία να αναπτυχθούν ευφυή συστήματα Μεταφορών όπως το «οn demand Mobility».
«Το επόμενο βήμα είναι να ενσωματώσουμε στο σύστημα μεταφορών υπηρεσίες όπως το car sharing (διαμοιρασμός αυτοκινήτων) ή το carpooling (συνεπιβατισμός). Με αυτές τις νέες υπηρεσίες περνάμε στην «οικονομία της πλατφόρμας» στον τομέα των μεταφορών. Μια εξέλιξη που θα συμβάλει στο να περιοριστούν οι άσκοπες μετακινήσεις με ιδιωτικά οχήματα στις πόλεις που εντείνουν σήμερα το κυκλοφοριακό πρόβλημα», είπε ο κ. Κεφαλογιάννης τονίζοντας την ανάγκη έξυπνων μορφών μετακίνησης. «Έχουμε ήδη διαμορφώσει ένα θεσμικό πλαίσιο, που αποτελεί τη βάση για να κινηθούμε με αξιώσεις προς την επίτευξη των στόχων της Πράσινης Συμφωνίας στον τομέα των μεταφορών. Η αρχή έχει γίνει και γι’ αυτό μπορούμε να είμαστε αισιόδοξοι ότι το 2030 η Ελλάδα θα έχει να επιδείξει αποτελέσματα. Αρκεί να συνεχίσουμε την προσπάθεια με την ίδια προσήλωση στον στόχο», τόνισε ο υφυπουργός Μεταφορών» κλείνοντας την παρέμβασή του.
Γ. Ξιφαράς: Οι μεταφορές ενιαίο σύστημα που έχει ως επίκεντρο τον επιβάτη και τις ανάγκες του
Μιλώντας στο πάνελ ο γενικός γραμματέας Μεταφορών Γιάννης Ξιφαράς τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις μεταφορές ως ένα ενιαίο σύστημα που θα έχει ως επίκεντρο τον επιβάτη και τις ανάγκες του. Έδωσε έμφαση στη σοβαρή προσπάθεια που γίνεται στο υπουργείο Μεταφορών για να ενισχυθούν οι αστικές συγκοινωνίες από το καλοκαίρι του 2019 και που έχει οδηγήσει σε αύξηση κατά 50% και άνω του αριθμούν λεωφορείων στην Αθήνα και σε διπλασιασμό στη Θεσσαλονίκη.
Παράλληλα αναφέρθηκε στο διαγωνισμό για την προμήθεια 1.300 περίπου νέων σύγχρονων και ενεργειακά πράσινων λεωφορείων που θα γίνει σε δύο φάσεις (πρώτα τα 800), ενώ υπογράμμισε τα μεγάλα επενδυτικά έργα στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, μέρος των οποίων θα ενταχθεί και στο Ταμείο Ανάκαμψης.
Τέλος, ο γενικός γραμματέας αναφέρθηκε και στην υλοποίηση σε άμεσο χρονικό διάστημα έξυπνων προγραμμάτων μεταφορών που θα διασφαλίσουν ομαλή ροή κυκλοφορίας στις πόλεις.