Νέος Κώδικας Τοπικής Αυτοδιοίκησης: Ενιαία Οικονομική Διαχείριση για Δήμους και Περιφέρειες
Τέλος στα ασύμβατα λογιστικά συστήματα - Το Άρθρο 19 φέρνει αυστηρότερο έλεγχο και διαφάνεια
Η οικονομική διαχείριση των δήμων και των περιφερειών αποκτά πλέον ενιαία, αυστηρή και πλήρως εναρμονισμένη δομή, αντίστοιχη με αυτή των άλλων φορέων της Γενικής Κυβέρνησης, χάρη στον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Η μεταρρύθμιση αυτή, που αποτελεί κεντρικό στοιχείο του Τέταρτου Βιβλίου, βάζει τέλος στα διαφορετικά λογιστικά συστήματα, στις αποκλίσεις και στις ερμηνείες που προκαλούσαν ασυμμετρίες και κινδύνους στη δημοσιονομική παρακολούθηση.
Το Άρθρο 19, με τίτλο «Τήρηση του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης από τους δήμους και τις περιφέρειες», καθιστά σαφή την υποχρέωση για όλους τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ). Ειδικότερα, οι δήμοι και οι περιφέρειες υποχρεούνται να εφαρμόζουν, χωρίς καμία εξαίρεση, το Λογιστικό Πλαίσιο της Γενικής Κυβέρνησης, το οποίο καθορίζεται από τον ν. 4270/2014, τα λογιστικά πρότυπα του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθώς και τις σχετικές υπουργικές αποφάσεις και εγκυκλίους.
Με απλά λόγια, η Τοπική Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί πλέον να λειτουργεί με δικά της, αυτόνομα λογιστικά συστήματα. Από την κατάρτιση του προϋπολογισμού έως την τελική απολογιστική έκθεση, όλες οι οικονομικές καταστάσεις πρέπει να συντάσσονται με ενιαία κωδικοποίηση, σε μηχανογραφημένη μορφή και με δυνατότητα άμεσης διασταύρωσης από το κεντρικό κράτος.
Στόχος αυτής της αλλαγής είναι η δημιουργία μιας ενιαίας εικόνας για τους οικονομικούς δείκτες όλων των ΟΤΑ. Αυτό επιτρέπει την άμεση παρακολούθηση των οικονομικών δεδομένων, την ενσωμάτωση κάθε δαπάνης και εσόδου στη λογιστική τυποποίηση της Γενικής Κυβέρνησης, αλλά και τον άμεσο έλεγχο δημοσιονομικών αποκλίσεων, όπως ελλείμματα, υπερβάσεις, μη ορθές εγγραφές ή παραβάσεις δημοσιονομικής διαχείρισης, από το κράτος και το Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας.
Επιπλέον, η νέα ρύθμιση διασφαλίζει την αξιόπιστη συγκρισιμότητα μεταξύ των δήμων, καθώς όλοι λειτουργούν με κοινά πρότυπα. Αυτό διευκολύνει το benchmarking, την αξιολόγηση της οικονομικής βιωσιμότητας και την κατάρτιση αξιόπιστων αναλύσεων και χρηματοοικονομικών σχεδίων.
Στην πράξη, για τις οικονομικές υπηρεσίες ενός δήμου, το Άρθρο 19 επιβάλλει την εναρμόνιση όλων των λογιστικών βιβλίων, την τήρηση κανόνων αναγνώρισης εσόδων και εξόδων, την υποχρεωτική μηχανογράφηση οικονομικών στοιχείων με διασύνδεση στα κεντρικά πληροφοριακά συστήματα, καθώς και την εναρμονισμένη κατάρτιση προϋπολογισμού και αναμορφώσεων.
Η εφαρμογή του Λογιστικού Πλαισίου οδηγεί σε αυστηρότερη ταξινόμηση δαπανών, ορθότερο υπολογισμό των ανταποδοτικών υπηρεσιών και κανονιστική συμμόρφωση για τους ίδιους πόρους. Όσον αφορά τη διαφάνεια και τον έλεγχο, η νέα ρύθμιση ενισχύει τη λογοδοσία, διευκολύνει τον έλεγχο νομιμότητας και συνδέεται στενά με τον εσωτερικό έλεγχο.
Συμπερασματικά, με την υποχρεωτική εφαρμογή του Λογιστικού Πλαισίου της Γενικής Κυβέρνησης, οι Δήμοι και οι Περιφέρειες αποκτούν ένα ενιαίο λογιστικό σύστημα, ισχυρότερη διαφάνεια, καλύτερο δημοσιονομικό έλεγχο, δυνατότητα συγκρισιμότητας και βελτιωμένη αξιοπιστία απέναντι σε κράτος, πολίτες και αγορές. Η ρύθμιση του Άρθρου 19 αποτελεί, αναμφίβολα, μια από τις πιο σημαντικές θεσμικές τομές του νέου Κώδικα.