Κυκλοφοριακό χάος στην Αττική: Διάλογος και προτάσεις για την έξοδο από το αδιέξοδο
Χιλιάδες χαμένες ώρες, δισεκατομμύρια ευρώ ζημιά και προτάσεις για έξυπνα φανάρια, τηλεργασία και νέους κόμβους
Η καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών στην Αττική στοιχειώνεται από τις ατελείωτες ώρες στην κίνηση, την αγωνία για την εξεύρεση θέσης στάθμευσης και τη γενικότερη ταλαιπωρία στους δρόμους. Κάθε χρόνο, περίπου 70.000 επιπλέον αυτοκίνητα προστίθενται στην ήδη επιβαρυμένη κυκλοφορία, επιδεινώνοντας την κατάσταση. Για την αντιμετώπιση αυτού του σοβαρού προβλήματος, το ΠαΣοΚ και η Δημοκρατική Συμπαράταξη Μηχανικών διοργάνωσαν μια εκδήλωση, εγκαινιάζοντας έναν ουσιαστικό διάλογο και παρουσιάζοντας συγκεκριμένες προτάσεις που στοχεύουν στην ανακούφιση οδηγών και πεζών.
Στην εκδήλωση, η οποία έλαβε χώρα με τη συμμετοχή πολλών Αυτοδιοικητικών, αναδείχθηκε η διαρκώς διογκούμενη φύση του προβλήματος, το οποίο επεκτείνεται πλέον πέρα από τα διαδημοτικά όρια και καθίσταται έντονα ενδοδημοτικό. Αυτή η κυκλοφοριακή ασφυξία όχι μόνο φρενάρει τις μετακινήσεις, αλλά αυξάνει και τη δυσφορία των κατοίκων, επηρεάζοντας ακόμη και τις γειτονιές. Στη συζήτηση παρενέβησαν οι Χάρης Δούκας, Γιάννης Κωνσταντάτος, Στάθης Ψυρρόπουλος και Μάριος Ψυχάλης, οι οποίοι εστίασαν στην υποστελέχωση, στα σοβαρά προβλήματα κινητικότητας, στην αστική σήραγγα Ηλιούπολης (χαρακτηριζόμενη ως «ωρολογιακή βόμβα»), καθώς και στην έλλειψη κεντρικού σχεδιασμού και επενδύσεων στις υποδομές.
Ο Χάρης Δούκας, ασκώντας δριμεία κριτική στην κυβέρνηση, επεσήμανε πως το 2024 χάθηκαν 500.000 δρομολόγια λεωφορείων λόγω έλλειψης οδηγών. Παράλληλα, το μετρό υπολειτουργεί, με τη συχνότητα των συρμών να είναι στα 6 λεπτά αντί για τα προβλεπόμενα 3. Στον Κηφισό, υπολογίζεται ότι χάνονται 6,5 εκατομμύρια ώρες ετησίως, με το οικονομικό ισοδύναμο να ανέρχεται σε ζημιά 80–90 εκατομμυρίων ευρώ.
Οι ειδικοί, στο πλαίσιο του δεύτερου πάνελ, σκιαγράφησαν το μέγεθος της κρίσης, προειδοποιώντας ότι η κυκλοφοριακή συμφόρηση έχει ετήσιο κόστος 2 δισεκατομμυρίων ευρώ, εκ των οποίων το 40% αφορά καύσιμα και χαμένο χρόνο. Αν δεν ληφθούν άμεσα μέτρα, οι συνθήκες αναμένεται να επιδεινωθούν κατά 15% έως το 2030.
Μεταξύ των βασικών προτάσεων των ειδικών περιλαμβάνονται:
* Ένας ενιαίος σχεδιασμός μεταφορών για όλους τους εμπλεκόμενους φορείς.
* Η τήρηση ωραρίου τροφοδοσίας των καταστημάτων.
* Η εγκατάσταση νέων, έξυπνων φαναριών με επικαιροποίηση των προγραμμάτων σηματοδότησης, που μπορούν να μειώσουν τον χρόνο κατά 39% σε συγκεκριμένες διαδρομές και κατά 17% στο συνολικό δίκτυο.
* Η γρήγορη απόκριση σε συμβάντα, με στόχο τη μείωση της συμφόρησης έως και 20%.
* Η εφαρμογή κλιμακωτού ωραρίου εργασίας, που μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της κυκλοφορίας κατά 10–18%.
* Η καθιέρωση τηλεργασίας μία ημέρα την εβδομάδα, με εκτιμώμενη μείωση της κυκλοφορίας κατά 7% και των εκπομπών CO₂ κατά 4%.
* Η κατασκευή νέων ανισόπεδων κόμβων σε περιοχές όπου η διαχείριση κυκλοφορίας κρίνεται ανεπαρκής.
* Η παροχή προτεραιότητας στάθμευσης σε κατοίκους και επισκέπτες βραχείας διάρκειας.
* Η κατασκευή μικρών υπόγειων πάρκινγκ σε πλατείες, με αξιοποίηση ευρωπαϊκής χρηματοδότησης.
* Η δημιουργία περισσότερων δρόμων ήπιας κυκλοφορίας με όριο ταχύτητας 30 km/h.
* Η αντιμετώπιση των προβλημάτων στον Κηφισό και η αναβάθμιση της περιοχής Καβάλας–Θηβών.
Τέλος, ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, Νίκος Ανδρουλάκης, ολοκλήρωσε την εκδήλωση παρουσιάζοντας ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για το κυκλοφοριακό στην Αττική, με κεντρικές προτάσεις όπως η εγκατάσταση έξυπνων συστημάτων διαχείρισης κυκλοφορίας στις εισόδους του Κηφισού, η προσαρμογή των ορίων ταχύτητας σε πραγματικό χρόνο, η δημιουργία μηχανισμού ταχείας απομάκρυνσης ακινητοποιημένων οχημάτων, η αναβάθμιση ανισόπεδων κόμβων και η υιοθέτηση ενός ενιαίου μητροπολιτικού σχεδιασμού για την κυκλοφορία και τη στάθμευση στο λεκανοπέδιο. Υπογράμμισε επίσης την ανάγκη για κεντρικό συντονισμό των φωτεινών σηματοδοτών από ένα ενιαίο κέντρο ελέγχου, καθώς και την επιβολή υποχρεωτικών μελετών κυκλοφοριακών επιπτώσεων για κάθε νέο αστικό ή εμπορικό πόλο.