Τα πατίνια αποκτούν κανόνες στην Αθήνα: 1.574 θέσεις στάθμευσης και περιορισμοί
Νέος κανονισμός κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.) από τον Δήμο Αθηναίων, με στόχο την τάξη, την ασφάλεια και την προστασία του δημόσιου χώρου.
Ο Δήμος Αθηναίων θέτει τέλος στο χάος που προκαλούν τα ενοικιαζόμενα πατίνια, υιοθετώντας έναν ολοκληρωμένο κανονισμό κυκλοφορίας και στάθμευσης για τα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα (Ε.Π.Η.Ο.). Η πρωτοβουλία, που ψηφίστηκε από το Δημοτικό Συμβούλιο, στοχεύει στη βελτίωση της αστικής κινητικότητας, την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας και την προστασία του δημόσιου χώρου, θέτοντας σαφείς κανόνες και περιορισμούς.
Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, τόνισε τη σημασία της ρύθμισης: «Βάζουμε τάξη με τα πατίνια και προωθούμε τη μικροκινητικότητα με ξεκάθαρους κανόνες». Στο πλαίσιο του νέου κανονισμού, απαγορεύεται η κίνηση των Ε.Π.Η.Ο. στα πεζοδρόμια, καθώς και σε κεντρικές περιοχές όπως γύρω από την Ακρόπολη, στην Ερμού και την Αιόλου. Επίσης, τίθενται όρια ταχύτητας, ενώ δημιουργούνται 1.574 θέσεις στάθμευσης αποκλειστικά για πατίνια εταιρειών εκμίσθωσης, κατανεμημένες σε 124 ζώνες μαζικής στάθμευσης σε όλες τις Δημοτικές Κοινότητες.
Η Αντιδήμαρχος Αστικής Αναζωογόνησης και Ανθεκτικότητας, Μάρω Ευαγγελίδου, επισήμανε ότι ο κανονισμός αποτελεί αποτέλεσμα συστηματικής δουλειάς, με σκοπό την καλύτερη οργάνωση του δημόσιου χώρου, αναγνωρίζοντας τη μικροκινητικότητα ως μέρος της λύσης στα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας.
Από την πλευρά του, ο Αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Δημοσίων Κοινοχρήστων Χώρων, Θωμάς Γεωργιάδης, διαβεβαίωσε για την αποτελεσματική επιχειρησιακή εφαρμογή του κανονισμού μέσω εντατικών ελέγχων, με τη χρήση ψηφιακών εργαλείων για την παρακολούθηση και παρέμβαση όπου χρειάζεται, διασφαλίζοντας τον σεβασμό στους πεζούς και την ομαλή λειτουργία της πόλης.
Τι αλλάζει για τα Ε.Π.Η.Ο. στην Αθήνα:
* **Κυκλοφορία:** Απαγορεύεται η κυκλοφορία και στάθμευση γύρω από την Ακρόπολη, σε άλση και στους πεζόδρομους Ερμού και Αιόλου. Το όριο ταχύτητας ορίζεται στα 6 χλμ/ώρα σε περιοχές όπως το Ψυρρή και οι πεζόδρομοι Κεραμεικού. Η κίνηση σε πεζοδρόμια απαγορεύεται, ενώ επιτρέπεται σε οδούς με όριο ταχύτητας έως 50 χλμ/ώρα.
* **Στάθμευση:** Η στάθμευση πρέπει να διασφαλίζει ελεύθερη δίοδο 1,5 μέτρου για τους πεζούς και απαγορεύεται σε ράμπες, διαβάσεις, εισόδους κτιρίων και κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους. Οι εταιρείες εκμίσθωσης μπορούν να σταθμεύουν μόνο στις 124 ειδικά διαμορφωμένες ζώνες, με συνολικά 1.574 θέσεις, οι οποίες επιβαρύνονται με ετήσια χρέωση ανάλογα με τη Δημοτική Κοινότητα.
* **Αδειοδότηση:** Οι εταιρείες θα υποβάλουν αιτήσεις για την εκχώρηση θέσεων στάθμευσης, με αυστηρές προϋποθέσεις και μέγιστο αριθμό θέσεων ανά ζώνη.
* **Κυρώσεις:** Θεσπίζεται σαφές πλαίσιο κυρώσεων, προβλέπεται η απομάκρυνση παρανόμως σταθμευμένων οχημάτων και η ανάκληση αδειών. Όλα τα Ε.Π.Η.Ο. θα διαθέτουν μοναδικό σειριακό αριθμό και θα καταγράφονται σε Μητρώο, με δυνατότητα παρακολούθησης σε πραγματικό χρόνο.
Ο νέος κανονισμός, που θα συνοδευτεί από ενημερωτική καμπάνια, φιλοδοξεί να εντάξει τη μικροκινητικότητα στην καθημερινότητα της πόλης με προτεραιότητα την ασφάλεια, την προσβασιμότητα και τον σεβασμό του δημόσιου χώρου.
Σημειώνεται ότι η «Λαϊκή Συσπείρωση» καταψήφισε τον κανονισμό, εκφράζοντας την αντίθεσή της στη χρήση ενοικιαζόμενων πατινιών, τονίζοντας τους κινδύνους για τους αναβάτες και τους πολίτες, την ανεπαρκή υποδομή των δρόμων και την έλλειψη ασφάλειας.