Συντριβή Antonov: Η Αθήνα ζητά εξηγήσεις από το Βελιγράδι για το φορτίο του
Εξηγήσεις από το Βελιγράδι ζητά η Αθήνα σχετικά με το επικίνδυνο φορτίο που μετέφερε το αεροσκάφος Antonov που κατέπεσε το βράδυ του Σαββάτου κοντά στην Καβάλα. Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές, με εντολή του υπουργού Εξωτερικών Νίκου Δένδια, ο πρέσβης της Ελλάδας στο Βελιγράδι θα πραγματοποιήσει άμεσα διάβημα αναφορικά με την ανάγκη πρότερης ενημέρωσης της ελληνικής πλευράς από την σερβική για την φύση του φορτίου του αεροσκάφους που κατέπεσε πλησίον της Καβάλας το Σάββατο βράδυ.
Το αεροσκάφος μπήκε στο ελληνικό FIR λίγο μετά τις 10 βράδυ, περίπου μισή ώρα αργότερα ενημέρωσε πως έχει πρόβλημα με τον κινητήρα και τελικά 13 λεπτά πριν από τις 23:00 συνετρίβη έξω από την Καβάλα, παρασύροντας στο θάνατο το 8μελές πλήρωμά του.
Οι ελληνικές αρχές τέθηκαν σε συναγερμό εξαιτίας του 11,5 τόνων επικίνδυνου φορτίου (πυρομαχικά) που, όπως έγινε γνωστό, το αεροσκάφος μετέφερε από τη Σερβία στο Μπαγκλαντές.
Το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star αποκάλυψε τον δραματικό διάλογο του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον Πύργο Ελέγχου.
Πιλότος Antonov: Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω
Πύργος Ελέγχου: Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;
Πιλότος Antonov: Δημιουργούνται και άλλα προβλήματα στο αεροσκάφος. Θα προσπαθήσω να προσγειωθώ στην Καβάλα.
Πιλότος Antonov: Ενημέρωσέ μας
Πιλότος Antonov: Χάνω το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο
Το χρονικό της τραγωδίας με το Antonov
Σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε χθες η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παρουσιάζονται περισσότερες λεπτομέρειες για την πορεία του μοιραίου αεροσκάφους. Το ουκρανικού νηολογίου αεροσκάφος, τύπου Antonov 12, απογειώθηκε από τον αερολιμένα της Νις στη Σερβία με οκταμελές πλήρωμα και 11,5 τόνους επικίνδυνο φορτίο (dangerous goods).
Σύμφωνα με το σχέδιο πτήσης που είχε καταθέσει στις αρμόδιες αρχές της Σερβίας, το αεροσκάφος θα πραγματοποιούσε πτήση cargo προς το Μπανγκλαντές (Ντάκα) με ενδιάμεσους σταθμούς την Ιορδανία (Αμμάν), τη Σαουδική Αραβία (Ριάντ) και την Ινδία (Αχμενταμπάντ). Στον ελληνικό εναέριο χώρο εισήλθε στις 22:09 τοπική ώρα. Το αεροπλάνο στις 22:37 ενημέρωσε το Κέντρο Ελέγχου Περιοχής Αθηνών-Μακεδονίας (ΚΕΠΑΘΜ) ότι λόγω προβλήματος (operation reasons) δεν θα συνεχίσει για τον τελικό του προορισμό και ότι θα γυρίσει πίσω στο αεροδρόμιο αναχώρησης.
Στις 22:42, πετώντας ανατολικά της Χαλκιδικής, ενημέρωσε τους ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας στην προσέγγιση Θεσσαλονίκης ότι έχει πρόβλημα στον κινητήρα νούμερο τέσσερα, αναφέροντας: may day φωτιά στον κινητήρα τέσσερα. Η ΥΠΑ άμεσα κήρυξε κατάσταση κινδύνου με την ενεργοποίηση των σχετικών διαδικασιών που προβλέπονται. Στις 22:45 το αεροσκάφος είχε συνομιλία με τον πύργο ελέγχου Καβάλας και ενημέρωσε ότι κατευθύνεται για αναγκαστική προσγείωση. Αμέσως δόθηκε άδεια προσγείωσης για το αεροδρόμιο της Χρυσούπολης στην Καβάλα. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας.